FANDOM

7TP - czołg lekki konstrukcji polskiej z okresu przed II wojną światową. Modyfikacja brytyjskiego czołgu Vickers E.
7tp

Czołg lekki 7TP

7tp

Odrestaurowany egzemplarz czołgu 7TP

Konstrukcja czołgu 7TP (skrót: siedmiotonowy polski) była polskim rozwinięciem brytyjskiego czołgu Vickers E, którego licencję zakupiła Rzeczpospolita Polska. Czołg został zatwierdzony do produkcji wiosną 1935 roku. W porównaniu z czołgiem Vickers, 7TP miał mocniejszy silnik wysokoprężny i był jednym z pierwszych na świecie czołgów wyposażonych w tego rodzaju silnik (obok czołgów japońskich tego okresu). Takie rozwiązanie było znacznie bezpieczniejsze, niż stosowane powszechnie w tamtym okresie silniki benzynowe, ze względu na mniejszą łatwopalność oleju napędowego. Zmiany układu napędowego pociągnęły za sobą zmianę sylwetki czołgu, wóz otrzymał też nieco grubszy pancerz.

Pierwsze 24 czołgi wyprodukowano w wariancie dwuwieżowym, lecz reszta wyposażona była w jedną wieżę. Brak jest pewnych danych dotyczących liczby wyprodukowanych czołgów. Podaje się często liczbę 139 sztuk jako stan czołgów 7TP przed wojną, lecz według zestawienia J. Magnuskiego, wyprodukowano 132 seryjne czołgi ogółem (w tym 11 oddanych już we wrześniu 1939) oraz co najmniej 4 prototypy (ze zwykłej stali). Już od 1938 roku w dwu wieżowym wariancie czołgu montowano również krajowej
7tp przekr

Przekrój 7TP

produkcji radiostacje RKBc umożliwiające łączność na dystansie 6 km oraz jej nowocześniejszego wariantu 2N/C, który dzięki kluczowi umożliwiał utrzymanie łączności na dystansie 25 km. W czołgach w wariancie jednowieżowym przewidziano specjalne miejsce na radiostację w wersji 2N/C oraz anteny nadawcze i odbiorcze. Sprzęt ten przeznaczony był dla kadry dowódczej i instalowano go w pojazdach dowódców plutonów, kompanii oraz batalionów. W sumie przed wrześniem 1939 roku ministerstwo wojny zakupiło ok. 38 sztuk radiostacji nowszego typu. 7TP ustępował wyraźnie pod względem opancerzenia oraz kalibru działa jedynie niemieckiemu czołgowi PzKpfw IV. Był to jednak najcięższy czołg niemiecki w momencie rozpoczęcia wojny, a jego masa przekraczała 20 ton. Klasyfikowany był jako czołg średni i stanowił on względnie niewielką część niemieckich sił pancernych (211 pojazdów, wliczając czołgi dowódców, wyposażone w karabiny maszynowe i atrapę armaty). Czołgi 7TP były lepsze od niemieckich czołgów lekkich (PzKpfw I i II). Mogły również skutecznie zwalczać ówczesne niemieckie czołgi średnie (PzKpfw III i IV).

Czołgi 7TP były na szeroką skalę używane przez Wojsko Polskie w czasie kampanii wrześniowej. 1. Batalion Czołgów Lekkich w składzie Armii Odwodowej "Prusy" brał udział w walkach odwrotowych od rejonu Tomaszowa Mazowieckiego do rejonu ujścia Pilicy do Wisły. Tam utracono większość sprzętu. Około 20 czołgów udało się wycofać i dołączono je do Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej. Następnie walczyły pod Tomaszowem Lubelskim i tam uległy zniszczeniu.

Po kampanii wrześniowej 1939 armia niemiecka zdobyła pewną liczbę tych maszyn. Przyjęto je do uzbrojenia Wehrmachtu jako Pzkpfw 731 (p) 7TP, aczkolwiek brak jest świadectw o ich użyciu bojowym - używane były przede wszystkim do służby okupacyjnej. Sformowano z nich 203. Batalion Pancerny. W 1940 roku większość jednostki przeniesiono do Norwegii, a jedna kompania trafiła do Francji.
507px-7TP-2

Czołgi lekkie 7TP na manewrach poligonowych

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Typ pojazdu: czołg lekki
  • Załoga: 3 osoby
  • Prototypy: 1934
  • Produkcja: 1935 - 1939
  • Wyprodukowane egzemplarze: 132 - 139szt. (różne źródła)

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata czołgowa Bofors wz.37 kal. 37 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: km wz. 30 kal. 7,92 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 6-cylindrowy PZInż 235 o mocy 110 KM
  • Pancerz: grubość: nitowany z płyt pancernych, grubość: 5-17 mm
  • Długość: 4,56 m
  • Szerokość: 2,43 m
  • Wysokość: 2,30 m
  • Prześwit: 0,38 m
  • Masa całkowita: 9 900 kg
  • Prędkość maks.: 37 km/h (na szosie)
  • Zasięg: 160 km (na szosie), 130 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 130 l

Użytkownicy:

  • Polska (RP) - 132 - 139szt. (różne źródła)
  • III Rzesza Niemiecka - 20szt. [zdobyczne, oznaczenie Pzkpfw 731 (p)]
  • ZSRR - 4szt. (zdobyczne, testowane w Kubince)

Użytkownik:Dominikier35 6 październik 2013 13:24