FANDOM

AHS Krab - armatohaubica samobieżna konstrukcji polskiej kalibru 155 mm.

Ahs-krab-spg

Armatohaubica samobieżna Krab

Armatohaubica Krab została zbudowana na zmodyfikowanym podwoziu czołgu PT-91, które jest dostarczane przez ZM Bumar-Łabędy. Wieża została przejęta z brytyjskiej armatohaubicy AS-90, która jest produkowana w HSW na licencji. Lufy zostały opracowane przez francuską firme Nexter, lecz takie elementy w niej jak: hamulec wylotowy, kołyska, zamek klinowy i oporopowrotnik zostały zaprojektowane w Polsce. Krab jest wyposażony w zmechanizowany układ zasilania amunicją. Obecna seria produkowanych Krabów będzie miała już lufy Rheinmetalla.

Koncepcja wprowadzenia do Wojsk Lądowych nowego systemu artyleryjskiego pojawiła się na początku lat 90-tych XX wieku. W wyniku analiz ustalono, iż istnieje potrzeba wprowadzenia samobieżnych dział kal. 155 mm. Uznano, że realne jest stworzenie takiego systemu w Polsce przy współpracy z kooperantem zagranicznym. Zakładano podjęcie współpracy ze Słowacją, gdzie pracowano nad nowymi działami, będącymi rozwinięciem rodziny Dana (projekt Zuzana). Pierwotny projekt (Zuzanna) zakładał montaż słowackiego systemu wieżowego z armatohaubicą kal. 155 mm na polskim podwoziu wywodzącym się z rodziny Kalina.
Kraby

Armatohaubice samobieżne Krab w położeniu bojowym

W 1997 roku ogłoszono pierwszy przetarg na system wieżowy do nowej polskiego działa samobieżnego kalibru 152/155 mm. Wieża miała być montowana na przedłużonym (do siedmiu par kół jezdnych) podwoziu typu Kalina. Jeszcze w 1997 roku przetarg unieważniono. Do drugiego przetargu przystąpiły trzy firmy. W międzyczasie zmieniono typ podwozia, na którym miała być montowana wieża na czołgowe (z rodziny T-72/ PT-91). Przetarg zakończono w 1998 roku wyborem dwóch wież: niemieckiej i brytyjskiej. Ostatecznego wyboru miało dokonać MON. Próby ogniowe obu dział przeprowadzono w dniach 21-24 czerwca 1999 roku na poligonie Żagań-Świętoszów. Ostatecznie wybrano wieżę brytyjską i 26 lipca 1999 roku podpisano umowę na licencyjną produkcję tych wież w HSW. Pierwszy moduł dywizjonowy o kryptonimie Regina miał być dostarczony do prób wojskowych w 2003 roku. W przypadku pomyślnych prób zakładano wprowadzenie pierwszego dywizjonu (18 dział) w 2005 roku (do 2012 roku planowano wprowadzić już cztery dywizjony). Jednakże z uwagi na brak wpłaty strony polskiej, cały proces został opóźniony. Montaż pierwszego prototypu działa oznaczonego jako Krab rozpoczęto w październiku 2000 roku, a pierwsza wieża z Wielkiej Brytanii przybyła w marcu 2001 roku. Brak środków finansowych spowodowały zmianę pierwotnych planów, początkowo planowano powstanie prototypowego modułu dywizjonowego, w skład którego miała wejść bateria ogniowa (6 dział) oraz wszystkie pojazdy występujące na szczeblu dywizjonu (2 pojazdy dowódco-sztabowe, 2 pojazdy dowódcze, wóz amunicyjny, wóz warsztatowy, wóz ewakuacyjny oraz wóz remontu uzbrojenia i elektroniki). Pierwszy kompletny prototyp "Kraba" zaprezentowano publicznie 12 czerwca 2001.

AHS Krab 05

Dwa Kraby w halach producenta HSW

W maju 2008 roku MON podpisało z Centrum Produkcji Wojskowej HSW umowę na wdrożenie do 2011 roku dywizjonowego modułu ogniowego Regina. Umowa przewidywała dostarczenie 8 jednostek ogniowych (2 baterie po 4 działa) wraz z pojazdami towarzyszącymi. W ramach ww. prac zostały wykorzystane dwa istniejące prototypy samobieżnego działa polowego Krab, oraz wyprodukowane zostanie dodatkowych 6 jednostek.

Wojska Lądowe deklarowały początkowo potrzebę posiadania około 50 Krabów. Do 8 już posiadanych przez wojsko pojazdów ma dołączyć 16 kolejnych do 2015 roku. Zakupem Krabów były niegdyś zainteresowane Indie (RI). Obecnie AHS Krab bierze udział w duńskim przetargu na 15 armatohaubic, gdzie jego producent Huta Stalowa Wola, jest wspierana przez MON.
O6 Krab

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: Huta Stalowa Wola
  • Typ pojazdu: armatohaubica samobieżna
  • Załoga: 5 osób
  • Prototypy: 2000-2001
  • Produkcja: ...
  • Wyprodukowane egzemplarze: 24szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armatohaubica kal. 155 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: wkm kal. 12,7 mm, 8 wyrzutni granatów dymnych 902A 81 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 12-cylindrowy PZL Wola S-12U o mocy 850 KM
  • Skrzynia biegów:
  • Pancerz: stalowy
  • Długość: 12,05 m
  • Szerokość: 3,58 m
  • Wysokość: 3,13 m (standartowa), 3,83 m (z wkm)
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 52 100 kg
  • Prędkość maks.: 60 km/h (na szosie), 30 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 650 km
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 13 grudzień 2013 14:00