FANDOM

AMX-13 - francuski czołg lekki produkowany w latach 1953-1985.

IL Armor 04 213

Czołg lekki AMX-13

Był na wyposażeniu nie tylko Armii Francuskiej ale także 25 innych państw. Na bazie AMX-a 13 zbudowano ponad sto odmian  czołgów, dział samobieżnych, transporterów opancerzonych, samobieżnych dział przeciwlotniczych. Szacuje się, że wyprodukowano około 7700 pojazdów wszystkich odmian, z czego 3400 wyeksportowano.

Czołg zaprojektowano w  Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux w 1946 roku by wypełnić zapotrzebowanie na pojazd wsparcia dla wojsk spadochronowych, zdolny do transportu lotniczego oraz zrzutów spadochronowych. Pierwszy prototyp zbudowano w 1948 roku. Zwarty kadłub wyposażono w zawieszenie na wałkach skrętnych, pięć kół jezdnych, koło napędowe, napinające oraz dwie rolki do podtrzymywania gąsienic. Silnik umiejscowiony był wzdłuż kadłuba po jego prawej stronie, po lewej znajdowało się stanowisko kierowcy. Charakterystyczną cechą czołgu było zastosowanie  wieży wahliwej, składającej się z dwóch elementów, z których górny posiadał zamontowaną nieruchomo armatę i zamontowany był na ruchomych czopach na dolnej części, więc zmiana kąta podniesienia armaty odbywała się poprzez przechylanie całej górnej części wieży. W wozach pierwszych wersji montowano armatę kalibru 75 mm, zaadaptowaną z niemieckiej armaty 75 mm L/70 czołgu Panther, wyposażoną w automat ładowania wykorzystujący dwa sześcionabojowe magazynki rewolwerowe umieszczone w niszy wieży. Wadą tego rozwiązania był fakt, że z powodu umiejscowienia systemu ładowania oraz małych rozmiarów wieży, magazynki musiały być załadowywane z zewnątrz pojazdu, co uniemożliwiało załadowanie do nich amunicji bez wycofania czołgu z walki. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1952 w zakładach Atelier de Construction Roanne (ARE), a w 1964 przeniesiono ją do Creusot-Loire w Chalon-sur-Saone, jako że zakłady ARE zajęły się produkcją czołgu podstawowego AMX-30. W 1966 roku zmieniono główną broń pojazdu na armatę kal. 90 mm z czołgu AMX-30. W nową armatę wyposażono wszystkie użytkowane przez Francję pojazdy. Produkcję zakończono w 1985 jednak GIAT wciąż oferuje posprzedażowe i modernizację pojazdów. Czołgi AMX-13 zostały wycofane z uzbrojenia francuskiej armii w latach 70., ich rolę aktualnie spełniają pojazdy typu ERC 90 Sagaie oraz AMX-10RC.
Amx-13 3 of 4

Czołg AMX-13

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Francja
  • Typ pojazdu: czołg lekki
  • Załoga: 3 osoby
  • Prototypy: 1948
  • Produkcja: 1953-1985
  • Wyprodukowane egzemplarze: ok. 7 700szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Uzbrojenie główne: armata L/61 kal. 75 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatą km kal. 7,5 mm, 2 wyrzutnie granatów dymnych po obu stronach wieży
  • Silnik: wysokoprężny, 8-cylindrowy SOFAM 8Gxb o mocy 250 KM
  • Pancerz: kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych, 10-40 mm
  • Długość: 6,36 m (całkowita), 4,88 m (kadłuba)
  • Szerokość: 2,51 m
  • Wysokość: 2,35 m
  • Prześwit: 0,37 m
  • Masa całkowita: 14 500 kg
  • Prędkość maks.: 60 km/h (na szosie)
  • Zasięg: 400 km
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:Edytuj