FANDOM

AMX-13 - czołg lekki konstrukcji francuskiej.

IL Armor 04 213

Czołg lekki AMX-13

Czołg lekki AMX-13 zaprojektowano w Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux w 1946 roku aby wypełnić zapotrzebowanie na pojazd wsparcia dla wojsk spadochronowych, zdolny do transportu lotniczego oraz zrzutów spadochronowych.

Zwarty kadłub wyposażono w zawieszenie na wałkach skrętnych, pięć kół jezdnych, koło napędowe, napinające oraz dwie rolki do podtrzymywania gąsienic. Silnik umiejscowiony był wzdłuż kadłuba po jego prawej stronie, po lewej znajdowało się stanowisko kierowcy. Charakterystyczną cechą czołgu było zastosowanie  wieży wahliwej, składającej się z dwóch elementów, z których górny posiadał zamontowaną nieruchomo armatę i zamontowany był na ruchomych czopach na dolnej części, więc zmiana kąta podniesienia armaty odbywała się poprzez przechylanie całej górnej części wieży. W wozach pierwszych wersji montowano armatę kalibru 75 mm, zaadaptowaną z niemieckiej armaty 75 mm L/70 czołgu Panther, wyposażoną w automat ładowania wykorzystujący dwa sześcionabojowe magazynki rewolwerowe umieszczone w niszy wieży. Wadą tego rozwiązania był fakt, że z powodu umiejscowienia systemu ładowania oraz małych rozmiarów wieży, magazynki musiały być załadowywane z zewnątrz pojazdu, co uniemożliwiało załadowanie do nich amunicji bez wycofania czołgu z walki.

Pierwszy prototyp czołgu zbudowano w 1948 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1952 roku w zakładach Atelier de Construction Roanne (ARE), a w 1964 przeniesiono ją do Creusot-Loire w Chalon-sur-Saone, jako że zakłady ARE zajęły się produkcją czołgu podstawowego AMX-30. W 1966 roku zmieniono główną broń pojazdu na armatę kal. 90 mm z czołgu AMX-30. W nową armatę wyposażono wszystkie użytkowane przez Francję pojazdy opancerzone. Był na wyposażeniu nie tylko Armii Francuskiej, ale także 25 innych państw. Na bazie AMX 13 zbudowano ponad sto odmian czołgów, dział samobieżnych, transporterów opancerzonych, samobieżnych dział przeciwlotniczych. Szacuje się, że wyprodukowano około 7 700 pojazdów wszystkich odmian, z czego 3 400 wyeksportowano.

Produkcję zakończono w 1985 jednak GIAT wciąż oferuje posprzedażowe i modernizację pojazdów. Czołgi AMX-13 zostały wycofane z uzbrojenia francuskiej armii w latach 70-tych gdzie zostały zastapione przez pojazdy ERC 90 Sagaie oraz AMX-10RC.
Amx-13 3 of 4

Czołg AMX-13

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata L/61 kal. 75 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatą km kal. 7,5 mm, 2 wyrzutnie granatów dymnych po obu stronach wieży
  • Silnik: wysokoprężny, 8-cylindrowy SOFAM 8Gxb o mocy 250 KM
  • Pancerz: kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych, 10-40 mm
  • Długość: 6,36 m (całkowita), 4,88 m (kadłuba)
  • Szerokość: 2,51 m
  • Wysokość: 2,35 m
  • Prześwit: 0,37 m
  • Masa całkowita: 14 500 kg
  • Prędkość maks.: 60 km/h (na szosie)
  • Zasięg: 400 km
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy: