FANDOM

Aermacchi M-346 odrzutowy samolot szkolno-treningowy i szturmowy konstrukcji włoskiej.

M346

Samolot szkolno-treningowy Aermacchi M-346

Samolot M-346 jest zbudowany na bazie rosyjskiego samolotu szkolno-treningowego Jakowlew Jak-130.

W 1993 roku włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi przyłączyło się do projektu nowego samolotu szkolno-treningowego dla Rosyjskich Sił Powietrznych budowanego przez OKB Jakowlewa. Z powodu nieporozumień z włoskim partnerem wspólny rozwój zatrzymał się na etapie końcowym. Każda z firm otrzymała dokumentację w wersji podstawowej przyszłego samolotu. Włosi odstąpili od współpracy za porozumieniem stron i za równowartość 70-80 mln USD wykupili od przedsiębiorstwa Jakowlewa pełną dokumentację techniczną samolotu. Na jej podstawie opracowali swoją wersję, instalując swoje wyposażenie i wprowadzając minimalne zmiany (związane z instalacją własnych silników). Alenia Aermacchi nabyły prawa do dystrybucji i sprzedaży samolotów na całym świecie, z wyjątkiem krajów WNP (w tym Rosji). Samolot jest przeznaczony do zaawansowanego szkolenia pilotów i zdolny rozwijać prędkość do 1 060 km/h.
Aermacchi M346-2022

Samolot Aermacchi M-346 w locie

Oblot samolotu nastąpił 15 lipca 2004 roku. Kilka lat później został wprowadzony do użytku w Włoskich Siłach Powietrznych. Alenia Aermacchi ze swoim M-346 wygrała międzynarodowe przetargi w Izraelu oraz SingapurzeDo Polski (RP) pierwsze samoloty M-346 trafiły w liczbie 2 egzemplarzy 14 listopada 2016 roku i weszły do służby w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie otrzymując polską nazwę M-346 Bielik. Były to maszyny numerach taktycznych: 7702 oraz 7703. W roku następnym do Polski trafiło pozostałych 6 egzemplarzy samolotu. W marcu 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę na dostawę kolejnych 4 samolotów do października 2020 roku. M-346 zastąpiły w służbie wysłużone samoloty krajowej konstrukcji PZL TS-11 Iskra, jednak w przeciwieństwie do poprzednika samoloty nie mogą wykonywać zadań bojowych, ponieważ ze względu na oszczędności wybrano zubożoną wersję pozbawioną stacji radiolokacyjnej oraz możliwości przenoszenia uzbrojenia. W ten sposób obniżono koszty zamówienia, ale jednocześnie obniżono zdolności bojowe polskiego lotnictwa wojskowego w razie ewentualnego konfliktu. Są one przeznaczone wyłącznie do szkolenia pilotów.
M-346 Bielik

Samolot szkolno-treningowy M-346 Bielik Sił Powietrznych RP

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Italia (RI)
  • Producent: Alenia Aermacchi
  • Typ samolotu: szkolno-treningowy
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 2004
  • Produkcja: 2010 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 68szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe Honeywell F124-GA-200
  • Rozpiętość: 9,72 m
  • Długość kadłuba: 11,49 m
  • Wysokość: 4,91 m
  • Powierzchnia nośna: 26,0 m²
  • Masa własna: 4 610 kg
  • Masa całkowita: 10 200 kg
  • Prędkość maks: 1 059 km/h
  • Prędkość min: 166 km/h
  • Wznoszenie: 112 m/s
  • Pułap: 13 700 m
  • Zasięg: 1 981 km
  • Zapas paliwa: 2 500 l
  • Rozbieg: 420 m
  • Dobieg: 550 m
  • Uzbrojenie: ...

Użytkownicy:

  • Italia (RI) - 18szt.
  • Izrael - 30szt. (lokalne oznaczenie M-346 Lavi)
  • Polska (RP) - 8szt. + 4szt. zamówione (lokalne oznaczenie M-346 Bielik)
  • Singapur - 12szt.

Użytkownik:Dominikier35 30 czerwiec 2014 13:17