FANDOM

Agusta Westland AW101 (dawniej EH101) - śmigłowiec wielozadaniowy i transportowy morski konstrukcji brytyjsko - włoskiej.

Agusta westland

AW101 w locie

Śmigłowiec zaprojektowany i zbudowanyopracowany przez dwie firmy: włoską Agusta oraz brytyjską Westland Helicopters. W służbie brytyjskiej i portugalskiej nosi oznaczenie Merlin.

W 1977 roku Brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło wymagania jakie powinien spełniać nowy śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych mający zastąpić Westland Sea King. W tym samym czasie Włoska Marynarka Wojenna również poszukiwała następcy dla budowanych na licencji przez Agustę Sea Kingów. Doszło do rozmów o współpracy, których owocem była podpisana w 1979 umowa o utworzeniu nowej firmy EH Industries (skrót od Elicottero Helicopter). Celem konsorcjum było opracowanie śmigłowca transportowego, taktycznego, wielozadaniowego dla wojsk lądowych i marynarki wojennej. Zdecydowano się na opracowanie równocześnie trzech wariantów, ponieważ charakterystyki wymagane od tego typu śmigłowców były do siebie zbliżone. Śmigłowce są produkowane w Yeovil w Anglii i Vergiate w Włoszech. AW101 wziął udział w filmie "Skyfall".
Raf20agustawestland20eh10120aw10120merlin20hc-320zj13520t20bierset202020020602 01410

Śmigłowiec AW101

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Wielka Brytania, Włochy
  • Producent: AgustaWestland
  • Typ śmigłowca: wielozadaniowy, transportowy morski
  • Załoga: 4 osoby + 30 pasażerów.
  • Prototypy: ...
  • Produkcja: 1997 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ponad 157szt.

Wersje:

  • 110 -  wersja ZOP/przeciwokrętowa dla Marina Militare (oznaczenie SH-101A), silniki T-700-GE-T6A1 (CT7-6), radar Eliradar APS-784, sonar Honeywell HELRAS, pociski Marte, brak rampy, 8 sztuk.
  • 112 - wersja wczesnego ostrzegania z radarem  Eliradar HEW-784 
  • 411 - wersja transportowa dla Royal Air Force
  • 516 - wersja SAR dla Portugalii
  • 610 - wersja SAR dla Algierii
  • 519 - wersja VIP
    AW101 01

Użytkownicy: