FANDOM

Republika Armenii (RA) - państwo w Azji na Kaukazie Północnym bez dostępu do morza.
Coat of arms of Armenia.svg

Godło Republiki Armenii

Flag of Armenia.svg

Flaga Armenii

Republika Armenii graniczy od północy z Gruzją, od wchodu z Azerbejdżanem, od południa z Islamską Republiką Iranu (IRI), a od zachodu z Republiką Turcji (RT). Nie posiada dostępu do morza.

Przed 1991 rokiem Armenia stanowiła jedną z Socjalistycznych Republik Radzieckich tworzących Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR). Proklamowanie niepodległości nastąpiło 21 września 1991 roku.

Armenia posiada enklawę Górski Karabach pomiędzy Azerbejdżanem. Górski Karabach ogłosił niepodległość, lecz nie została ona uznana przez żadne państwo. Armenia posiada przyjacielskie stosunki ze zbuntowaną prowincją lecz także nie uznała niepodległości enklawy. Górski Karabach był powodem wojny prowadzonej z Azerbejdżanem w latach 1992-94. Blokadę ekonomiczną na kraj nałożył Azebejdżan i Turcja (sojusznik rządu w Baku i historyczny wróg Armenii). W przeciwieństwie do swoich wrogów Armenia jest sojusznikiem Federacji Rosyjskiej (FR).

Armenia jest biednym krajem lecz gospodarka powoli się rozwija. Przez wiele lat Armenia była częścią wielkich imperiów m.in Imperium Tigranesa Wielkiego. Naród Ormiański chciał posiadać swoje państwo. Diaspora Ormianów na półwyspie Anatolii utworzyła Królestwo Małej Armenii istniejące w latach 1198-1375. Armenia była częścią Imperium Osmańskiego. W latach 1895 i 1915 Turcy dokonali rzezi Ormian w czasie których zgineło 1,5 mln ludzi. Część Tureckich polityków odpowiedzialnych za masakre zostało zamordowanych. W 1918 roku niepodległość ogłosiła Demokratyczna Republika Armenii. W 1920 roku państwo te zostało podbite przez Turcję i ZSRR. Rosjanie z podbitych terenów utworzyli Armeńską Socjalistyczną Republikę Radziecką (ASRR) która była podwaliną obecnego państwa armeńskiego.

Republika Armenii jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO)Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) oraz Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (OUBZ).

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Serż Sarkisjan
Stolica Erywań
liczba ludności 3 262 000
powierzchnia 29 800 km2
PKB całkowite 19,01 mld USD
PKB na osobe 5829 USD
waluta dram (AMD)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty zbrojeniowe pochodzące z Armenii:

Armia:

Siły Zbrojne Armenii powstały 28 stycznia 1992 roku. Liczą 46 680 żołnierzy i 21 363 poborowych. Wojska Armenii uczestniczyły w czasie wojny z Azerbejdżanem. 70 Armeńskich żonierzy uczestniczy w misji pokojowej w Kosowie i 40 w Afganistanie. Armeńskie wojska posiadają sprzęt głównie z Rosji oraz z państwowej fabryki broni strzeleckiej.
Godło SZ Armenii

Godło Sił Zbrojnych Republiki Armenii

Sprzęt i uzbrojenie wojska Armenii:

Biografie:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35