FANDOM

Bojowy Wóz Pogranicza-97 (BWP-97), ros. Боевая Пограничная Машина-97 (БПМ-97), oznaczenie cywilne: KAMAZ 43269 "Wystrzał", ros. КАМАЗ 43269 "Выстрел" - opancerzony pojazd patrolowy konstrukcji rosyjskiej.

BPM-97 APC

Bojowy Wóz Pogranicza BMP-97

Prace konstrukcyjne nad pojazdem patrolowym BPM-97 rozpoczęto w 1997 roku w Centrum Naukowo-Badawczym "Budowa Maszyn Specjalnych" Moskiewskiego Państwowego Uniwersytetu Technicznego (MGTU) im. I. E. Baumana wraz z OKB KAMAZ. Początkowo pojazd był projektowany dla wszystkich służb paramilitarnych Federacji Rosyjskiej. Pierwszym, który zainteresował się BMP-97 był szef Federalnej Służby Granicznej (FSG) Andriej Nikołajew. Opancerzony samochód miał częściowo zastąpić (na niebezpiecznych odcinkach granicy) terenowy samochód ciężarowy GAZ-66 będący ówcześnie głównym środkiem transportu FSG.

BPM-97 in 2010

BMP-97 w czasie defilady wojskowej w 2010 roku

Ogólny schemat konstrukcyjny BMP-97 jest typowy dla opancerzonych samochodów terenowych, z silnikiem umieszczonym z przodu pod wysuniętą maską wraz z osią kierowaną z przodu i tylną osią stałą, napędem na wszystkie koła w układzie 4X4 i monolitycznym pancerzem spawanym Kurgańskich Zakładów Samochodowych w kształcie litery "V" rozpraszającym energię wybuchu min przeciwpancernych. Co ciekawe przy pracach projektowych konstruktorzy inspirowali się częściowo transporterem opancerzonym z lat 50-tych BTR-40, dlatego geometrycznie oba pojazdy są podobne. Podczas prac konstrukcyjnych zastosowano wiele podzespołów i komponentów samochodu terenowego KAMAZ 4326. Za komorą silnika znajduje się kabina załogi mieszcząca 2 fotele dla kierowcy oraz dowódcy. Za kabiną załogi znajduje się przedział desantowy z drzwiami po obu stronach kadłuba, tylną parą drzwi i włazami dachowymi. BMP-97 jest wyposażony w dwa samouszczelniające się 125-litrowe zbiorniki paliwa oraz dodatkowy 20-litrowy zbiornik w pancernym kadłubie. Ponadto pojazd jest wyposażony w grzejniki pozwalające na utrzymanie temperatury roboczej w przedziałach załogowych, niezależnie od pracy silnika oraz urządzenia filtrowentylacyjne pozwalające na działanie w terenie skażonym bronią masowego rażenia (ABC). Pojazd nie posiada zdolności do pływania. Przebieg do czasu remontu kapitalnego wynosi 270 000 km.

BPM-97 w wersji z wieżą uzbrojenia

Pojazd BPM-97 z wieżą uzbrojenia mieszczącą m.in. działko kal. 30 mm

Pojazd prototypowy został ukończony w 1997 roku. Po 1998 roku państwowe finansowanie wstrzymano i prace nad projektem zaczęły się opóźniać. Aby zrekompensować koszty rozwoju konstrukcji oraz z powodu małej ilości zleceń państwowych pojazdy zostały zaproponowane cywilnym spółkom. Opancerzone pojazdy wykorzystywano do transportu materiałów wybuchowych, pieniądzy oraz towarów wartościowychProdukcję seryjną uruchomiono w 1999 roku w OAO KAMAZ w Tatarstanie, w tym samym roku pojazd po raz pierwszy zaprezentowano publicznie. Po uzyskaniu pozwolenia w 2005 roku niektóre pojazdy wyeksportowano do MSW Azerbejdżanu oraz Kazachstanu. W 2009 roku pojazd trafił na wyposażenie wszytkich jednostek antyterrorystycznych w Strategicznych Wojskach Rakietowych Federacji Rosyjskiej oraz jest używany przez regionalne oddziały specjalne.

BMP-97 REA-2009

Widok na tylną część pojazdu BMP-97

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie: wkm KPWT kal. 14,5 mm lub wkm Kord kal. 12,7 mm zamontowany na obrotowym stanowisku strzeleckim na dachu pojazdu oraz granatnik AGS-17 Płomień kal. 30 mm.
  • Silnik: wysokoprężny, 8-cylindrowy, widlasty KAMAZ 740.10 lub 740.20 o mocy 240KM
  • Skrzynia biegów: brak danych
  • Pancerz: stalowy, spawany z płyt walcowanych, grubość: 12,7-25 mm
    BPM-97 Vistrel

    Zmodernizowany KAMAZ 43269 "Wystrzał"

  • Długość: 5,30 m
  • Szerokość: 2,50 m
  • Wysokość: 2,30 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 10 500 kg
  • Prędkość maks.: 90 km/h (na szosie)
  • Zasięg: 1 100 km
  • Zapas paliwa: 270 l

Wersje:

  • BPM-97 - wersja rozpoznawcza dla Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej.
  • KAMAZ 43269 "Dozór" - wersja patrolowa dla wojsk ochrony pogranicza.
  • Zmodernizowany KAMAZ 43269 "Wystrzał" - wersja zmodernizowana pojazdu wyposażona w ulepszone poprawiające widoczność oszklenie kabiny z nowymi wycieraczkami oraz ulepszone systemy filtrowentylacji z chwytami powietrza. Ponadto w tej wersji pojazdu przeniesiono lewe drzwi z przedziału desantowego do kabiny załogi tuż obok fotela kierowcy.
  • KAMAZ 43269 z BPPU MB2 - wersja uzbrojona w działko kal. 30 mm.
    BPM-97 wnętrze

    Widok na przednią część wnętrza pojazdu

Użytkownicy:

Film ukazujący możliwości pojazdu:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 21:45, sty 28, 2015 (UTC)IljinM.