FANDOM

Ludowa Republika Bangladeszu (LRB) - państwo socjalistyczne w Azji Południowej położone nad Zatoką Bengalską.
National emblem of Bangladesh.svg

Godło Ludowej Republiki Bangladeszu

Flag of Bangladesh.svg

Flaga Ludowej Republiki Bangladeszu

Ludowa Republika Bangladeszu (LRB) graniczy z trzech stron z Republiką Indii (RI), a od południowego wschodu z Mjanmarem (dawna Birma). Bangladesz podzielony jest na 7 prowincji oraz 66 dystryktów.

Historia:

Tereny obecnego Bangladeszu należały do Indii pod władaniem brytyjskim. W 1947 roku nastąpił podział na dwie części: Bengal Zachodni, który wszedł w skład Indii oraz Pakistan Wschodni będący prowincją Pakistanu. W 1970 roku ówczesny Pakistan Wschodni został spustoszony przez cyklon Bhola, w wyniku którego śmierć poniosło ponad 200 000 osób. Działania rządu pakistańskiego były niewystarczające, co spowodowało pogorszenie i tak już napiętych stosunków między nim a Bengalczykami. Czarę goryczy przelało niedopuszczenie do objęcia funkcji premiera przez Mujibura Rahmana, mimo że jego partia, Liga Awami zdecydowanie wygrała wybory. Prezydent Pakistanu, generał Yahya Khan, w porozumieniu z liderem Partii Ludowej Zulfikarem Alim Bhutto, udaremnił zwołanie parlamentu i bezskutecznie usiłował stłumić ruch niepodległościowy, aresztując Mujibura Rahmana 25 marca 1971 roku oraz ogłaszając stan wyjątkowy w Pakistanie Wschodnim. Zamach na demokrację przerodził się w falę krwawych represji. 17 kwietnia 1971 roku sformowany został na wygnaniu pierwszy rząd Bangladeszu. Armia Indyjska wspomogła partyzantkę Bangladeszu, wkraczając 22 listopada 1971 roku na teren Bengalu Wschodniego. 16 grudnia tego samego roku armia pakistańska skapitulowała. Władzę przejęła Liga Ludowa, pod przewodnictwem Mujibura. Przyjęta w grudniu 1972 roku konstytucja uznała świeckość, demokrację, wolność i socjalizm za filary państwowości kraju. Założenia nowej polityki gospodarczej były wzorowane na Republice Indii (RI). Rząd rozpoczął realizację państwowych programów edukacyjnych, kanalizacyjnych, żywnościowych, zdrowotnych, w całym kraju dostarczano wodę i montowano sieć elektryczną. Plan pięcioletni z 1973 roku ukierunkował inwestycję państwową w dziedzinie rolnictwa i infrastruktury wiejskiej. W 1974 roku uległy normalizacji stosunki z Pakistanem.

Bangladeshprezident

Prezydent Ludowej Republiki Bangladeszu Abdul Hamid

Tymczasem przeludnienie, korupcja i brak kapitału zagranicznego pogłębiły kryzys gospodarczy i anarchizowały społeczeństwo. Niezadowolenie obróciło się przeciw Lidze Ludowej i Mujiburowi Rahmanowi. 15 sierpnia 1975 roku grupa oficerów zaatakowała czołgami rezydencję prezydencką oraz zamordowała Mujiba, jego rodzinę i pracowników rezydencji. Z masakry udało się przeżyć tylko jego córkom Sheikh Hasinie Wajed i Sheikh Rehanie. W zamach mogła być zamieszana amerykańska CIA i ambasador USA Eugene Booster. Przywódcy puczu wkrótce sami zostali obaleni, a seria zamachów i zabójstw politycznych sparaliżowała kraj.

Przez następne piętnaście lat krajem rządziła junta wojskowa, która utrzymywała cały czas stan wyjątkowy. W czasie rządów junty prowadzono roboty publiczne i dokonano reprywatyzacji sektora państwowego. Bangladesz rezygnując ze świeckości, zwrócił się w stronę państw arabskich. Jednak cały czas wybuchały antyrządowe demonstracje. Bezrobocie i niski poziom życia oraz zależność od pomocy z zagranicy stały się także podłożem do nastrojów antyindyjskich, szczególnie gdy w Asamie wybuchły zamieszki skierowane przeciwko uchodźcom z Bangladeszu.

W grudniu 1990 roku ówczesny prezydent Hossain Mohammad Ershad został zmuszony do rezygnacji. Po wyborach w 1996 roku na czele rządu stanęła Sheikh Hasina Wajed, córka Mujibura Rahmana, przywódczyni Ligi Ludowej. W 2001 roku Narodowa Partia Bangladeszu pod przewodnictwem Khaledy Zia powróciła do władzy. Na przełomie maja i czerwca 2006 roku wybuchły w Bangladeszu strajki i zamieszki. Do tego doszły blokady dróg wiodących do Dhaki. W styczniu 2007 roku po kolejnych zamieszkach władzę objął tymczasowy rząd pod kierownictwem Fakhruddina Ahmeda. Pełnił on swoje obowiązki do czasu wyborów parlamentarnych w grudniu 2008 roku, w których zwycięstwo odniosła Liga Ludowa. Jej przywódczyni Sheik Hasina Wajed 6 stycznia 2009 roku zajęła stanowisko szefa rządu.

Geografia:

Bangladesz to kraj wybitnie nizinnym i leży w strefie wilgotnego klimatu zwrotnikowego, kształtowanego przez wiatry monsunowe. Obecnie obszar kraju zajmuje płaska Nizina Gangesu, która rozciąga się w kierunku północno-zachodnim na terytorium północnych Indii. Jest ona na obszarze Bangladeszu prawie w całości pokryta drobnoziarnistymi i gruboziarnistymi piaskami, iłami oraz mułami, natomiast u podnóża gór obszar ten pokryty jest żwirem. Charakterystyczne są wysokie przez cały rok temperatury i występowanie dwóch pór roku: deszczowej oraz suchej. Bangladesz ma gęstą sieć rzeczną, gdzie największym systemem rzecznym jest Brahmaputra-Jamuna.

Gospodarka:

Podstawą gospodarki jest rolnictwo, przede wszystkim uprawa ryżu. Najważniejszymi przeszkodami rozwoju kraju są częste cyklony, niska wydajność sektora państwowego oraz szybki wzrost liczebności siły roboczej, której nie może wchłonąć rolnictwo. Kryzys finansowy, który dotknął Azję pod koniec lat dziewięćdziesiątych, nie wywarł większego wpływu na gospodarkę Bangladeszu. Bangladesz eksportuje głównie jutę i wyroby jutowe, a także herbatę i skóry. Importuje m.in. żywność, paliwa i chemikalia.

Ludowa Republika Bangladeszu jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz Wspólnoty Narodów.

Coat of arms of BD military

Godło Sił Zbrojnych Ludowej Republiki Bangladeszu (LRB)

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: bengalski
  • Stolica: Dhaka
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Abdul Hamid
  • Powierzchnia: 144 000 km² (93. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 156 090 000 (8. miejsce na świecie)
  • Jednostka monetarna: Taka

Partie polityczne:

  • Komunistyczna Partia Bangladeszu
  • Liga Ludowa
  • Liga Robotników i Chłopów Bangladeszu
  • Nacjonalistyczna Partia Bangladeszu
  • Zgromadzenia Muzułmańskie

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Siły zbrojne Ludowej Republiki Bangladeszu (LRB) liczą około 400 000 żołnierzy.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Bangladeszu:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:41, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.