FANDOM

Bell UH-1 Irokez (ang. Bell UH-1 Iroquois) - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji amerykańskiej.

UH-1 Huey
Śmigłowiec potocznie nazywany jako "Huey" skonstruowany został przez biuro Bell Helicopter Textron. Prace nad śmigłowcem rozpoczęto w 1955 roku, kiedy to armia amerykańska zaakceptowała nowy model – 204.

Pierwszego oblotu prototypu oznaczonego jako XH-40 dokonano 22 października 1956 roku. Po udanym locie zbudowano kilka maszyn serii próbnej, nazwanej później YH-40. Po serii badań i testów śmigłowiec został przyjęty na wyposażenie armii USA. Śmigłowce pierwszej serii UH-1A (wersja cywilna 204) miały silnik o mocy 860 KM oraz mieściły 6 pasażerów. Do jednostek US Army trafiały od 30 czerwca 1959 do marca 1961. Powszechnie znany z wojny w Wietnamie, gdzie służył jako śmigłowiec transportowy, wsparcia powietrznego i medycznego. Zyskał w tym czasie różne przydomki:

Bell UH-1 Iroquois Huey 3

Śmigłowiec Bell UH-1 w locie

  • Slick – wersja transportowa,
  • Hog – wersja uzbrojona,
  • Iroquois – wersja wielozadaniowa,
  • Dustoff – wersja MEDEVAC.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Śmigłowiec Bell UH-1 Iroquois
Państwo USA
Załoga 2 - 4
Data oblotu 22 października 1956
Produkcja seryjna 1957 - nadal
Prędkość maksymalna (km/h) 204
Liczba miejsc 11 - 14

Wersje:

  • UH-1A (Bell 204) - pierwsza wersja produkcyjna, mieszcząca 6 pasażerów, wyposażona w silnik o mocy 860 KM.
  • UH-1B - wersja wyposażona w mocniejszy silnik, mogąca zabrać więcej pasażerów lub ładunku.
  • UH-1C
    UH-1 Gruzja

    Bell UH-1 Sił Powietrznych Gruzji

     - wersja wyposażona w większy zbiornik paliwa, szersze łopaty wirnika nośnego i śmigło wirnika ogonowego o odwróconym profilu. Wyprodukowana w ilości około 767 szt.
  • UH-1 D (Bell 205) - wersja wyposażona w mocniejszy silnik o mocy 1 100 KM, wydłużony kadłub mieszczący maksymalnie 12 żołnierzy. Wyprodukowana w ilości 2 201 szt.
  • UH-1E - wersja umożliwiająca start z okrętu desantowego.
  • UH-1F - wersja transportowa, wyposażona w silnik o mocy  1 272 KM.
  • UH-1H - wersja transportowa dla US Army, wyposażona w silnik o mocy 1 400 KM.

Ponadto po wojnie zmieniono nomenklaturę wersji, ale nie ma to większego znaczenia przy ogólnym opisie śmigłowca.

Użytkownicy:

W większości państw Bell UH-1 Irokez zostaje wycofywany ze służby.