Pistolet Beretta 92FS

Beretta 92 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji włoskiej, następca pistoletu Beretta M1951.

Pistolet Beretta 92S

W 1951 roku włoskie przedsiębiorstwo Beretta rozpoczęło produkcję pistoletu samopowtarzalnego Beretta M1951, będącego pierwszym pistoletem Beretty posiadającym zamek ryglowany. Beretta M1951 okazała się konstrukcją udaną, przyjętą do uzbrojenia przez armię Republiki Italii, Egiptu oraz Izraela. Lecz w latach 70-tych rozpoczęto prace nad jej następcą. Początkowo zakładano, że nowy pistolet będzie wersją Beretty M1951 wyposażoną w magazynek o większej pojemności (15 zamiast 8 naboi), okazało się jednak, że zmiany są na tyle duże, że powstała nowa konstrukcja.

Pistolet Beretta 92 jest bronią samopowtarzalną działającą na zasadzie krótkiego odrzutu lufy. Zamek ryglowany ryglem wahliwym. Mechanizm spustowy z samonapinaniem, mechanizm uderzeniowy z kurkiem zewnętrznym. Bezpiecznik skrzydełkowy na zamku. Magazynek wymienny pudełkowy, 15-nabojowy, dwurzędowy. Są również dostępne magazynki o pojemności 17, 18, 20, 30 oraz 32 nabojów. Pistolet posiada mechaniczne przyrządy celownicze: muszkę i szczerbinkę. Lufa gwintowana. Pistolet posiada zabezpieczenia zapobiegające wypadkom przez niezamierzone oddanie strzału. Pierwszym zabezpieczeniem jest bezpiecznik skrzydełkowy na zamku, który włączony blokuje napięcie kurka (ręcznie i spustem). Tylna część iglicy zastaje obrócona i oddalona, co uniemożliwia kontakt iglicy z kurkiem. Drugie to zabezpieczenie kurka (Half-Cock-Position), które blokuje styczność kurka z iglicą. Można je włączyć za pomocą krótkiego napięcia odprężonego kurka (słychać kliknięcie).

Pistolet Beretta/Wilson 92G Brigadier

Produkcję pistoletu pod oznaczeniem Beretta 92 rozpoczęto w 1976 roku. W roku następnym powstała nowa wersja Beretta 92S ze skrzydełkiem bezpiecznika przeniesionym ze szkieletu na zamek. W 1979 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki (USA) rozpoczął się proces wyboru nowego pistoletu dla amerykańskich sił zbrojnych. Wśród wymagań stawianych testowanym konstrukcjom było zastosowanie obustronnej dźwigni bezpiecznika. Odpowiedzią Beretty był model 92SB z takim bezpiecznikiem. Ostatecznie do uzbrojenia US Armed Forces został przyjęty jako M9 pistolet Beretta 92SB-F różniący się od modelu 92SB kształtem szkieletu i drobnymi zmianami mechanizmów wewnętrznych. Po zwycięstwie Beretty 92 w konkursie na nowy pistolet dla Armii USA włoski pistolet zaczął się cieszyć coraz większym zainteresowaniem odbiorców cywilnych. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom Beretta opracowała w latach 80-tych oraz 90-tych szereg wersji pistoletu Beretta 92 różniących się zastosowanym nabojem oraz wymiarami. Popularności pistoletu nie zaszkodziły wypadki pękania zamków zarejestrowane przez żołnierzy US Navy SEAL. Wskutek zanieczyszczenia talem stali, z której były wykonane, zamki w kilku pistoletach pękły, a ich tylne części po zsunięciu się z prowadnic spowodowały u strzelających obrażenia twarzy. Aby zapobiec takim wypadkom firma Beretta wprowadziła modyfikację prowadnic zamka i osi kurka.

Pistolet Beretta M9A3 w kolorze ziemistym

Jako pierwsza powstała w 1986 roku kompaktowa Beretta 98 (i jej odmiana 99). W 1987 roku na zamówienie francuskiej żandarmerii powstała wersja 92G pozbawiona bezpiecznika nastawnego. W 1994 roku pojawiła się seria pistoletów wyróżnionych nazwą "Brigadier". Były to pistolety Beretta 92, 96 i 98 wyposażone we wzmocnione zamki i nastawne przyrządy celownicze, a także seria "Stock" ze skrzydełkiem bezpiecznika ponownie przeniesionym na szkielet. W 1998 roku zaczęto produkować kompaktowe pistolety w wersjach 92 Compact L, oraz 92 Compact L, Typ M. Pistolet jest również produkowany na licencji w Republice Południowej Afryki (RPA) pod oznaczeniem Vektor Z88.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Italia (RI)
  • Producent: Beretta
  • Typ broni: pistolet samopowtarzalny
  • Prototypy: brak danych
  • Produkcja: 1976 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: 3 500 000szt. (stan na 2017 rok)

Dane techniczne:

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 19 mm Parabellum
  • Pojemność magazynka: 15 szt.
  • Długość: 217 mm
  • Szerokość: 39 mm
  • Wysokość: 137 mm
  • Masa całkowita: 0,955 kg
  • Zasięg skuteczny: 50 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 381 m/s

Wersje:

  • Beretta 92 - pierwsza wersja seryjna, ze skrzydełkiem bezpiecznika na szkielecie.
  • Beretta 92S - wersja kalibru 9 mm Parabellum, ze skrzydełkiem bezpiecznika przeniesionym na zamek. Poza zasadniczą funkcją bezpiecznik dodatkowo służy do zwalniania napiętego kurka bez strzału.
  • Beretta 92SB - wersja wyposażona w obustronne skrzydełko bezpiecznika.
  • Beretta 92F - początkowo określana jako Beretta 92SB-F. Odmiana wersji 92SB o zmienionym obrysie osłony spustu, zaokrąglonej przedniej krawędzi chwytu, profilu denka magazynka, fakturze okładek i uchu strzemienia kabury. Produkowana w latach 1985-1990.
  • Beretta M9 - Beretta 92F produkowana przez firmę Beretta USA dla sił zbrojnych USA.
  • Beretta 92G - wersja kalibru 9 mm Parabellum produkowana od 1987 roku na zamówienie francuskiej Żandarmerii Narodowej. Zewnętrznie identyczna z Beretta 92F, ale skrzydełko na zamku pełni wyłącznie rolę zwalniacza kurka (pistolet posiada wyłącznie bezpieczniki wewnętrzne). Od 1992 roku przepisowa broń francuskich sił powietrznych.
  • Beretta 92G Elite - wersja Beretty 92G wyposażona w zamek z wersji Beretta Brigadier. Produkowana od 1995 roku.
  • Beretta 92FS - następca wersji 92F. Wyposażona w zmodyfikowaną oś kurka i prowadnice zamka zapobiegające zsunięciu się tylnej części zamka z prowadnic.
  • Beretta 92D - wersja kalibru 9 mm Parabellum z mechanizmem spustowym DAO. Produkowana od 1992 roku.
  • Beretta 92 Brigadier - wersja kalibru 9 mm Parabellum z wzmocnionym zamkiem i nastawnymi przyrządami celowniczymi. Produkowana od 1994 roku.
  • Beretta 92 Combat Combo - wersja sportowa z nastawnym celownikiem.
  • Beretta 96D - wersja kalibru .40 S&W z mechanizmem spustowym DAO. Produkowana od 1992 roku.
  • Beretta 96 Brigadier - wersja kalibru.40 S&W z wzmocnionym zamkiem i nastawnymi przyrządami celowniczymi. Produkowana od 1999 roku.
  • Beretta 98 - kompaktowa wersja kalibru 7,65 mm Parabellum. Produkowana od 1986 roku. Od 1989 roku oferowana jest Beretta 98 kalibru 9 mm IMI.
  • Beretta 98 Centurion - wersja pistoletu Beretta 98 kalibru 9 mm Parabellum.
  • Beretta 98 Brigadier - wersja kalibru 9 mm IMI z wzmocnionym zamkiem i nastawnymi przyrządami celowniczymi. Produkowana od 1999 roku. Od 2000 roku pistolety 96/98 Brigadier są produkowane, także w wersji ze stali nierdzewnej (Brigadier Inox).
  • Beretta 99 - odmiana pistoletu Beretta 98 z mniejszym, 8 nabojowym magazynkiem.

Wersje licencyjne:

Użytkownicy:

Źrodła:

Michał Iljin paź 10, 2020 (UTC)IljinM.