FANDOM

Blitzkrieg (niem. wojna błyskawiczna) - termin wojskowy nazywający natychmiastowy atak siłami zbrojnymi.

Blitzkrieg wykorzystkuje element zaskoczenia i zmasowany atak na armię przeciwnika. Wojska wroga powinny zostać natychmiast otoczone przez jednostki pancerne i zniszczone zmasowanym atakiem piechoty i artylerii.

Twórcą owej strategii jest Alfred von Shliefen. Na początku I wojny światowej zdecydował on, że pokona Francję w ciągu 6 tygodni, umożliwiając przerzucenie wojsk na front wschodni. Blitzkrieg został opisany w książce "Achtung Panzer!".

Blitzkrieg wyróżniał się tym, że po pokonaniu przeciwnika jednostki pancerne nie zatrzymywały się na dokonanie napraw, lecz dalej nacierały w głąb lini wroga, wspierane przez lotnictwo.

Najważnieszym elementem Blitzkriegu jest wykorzystanie jednostek pancernych i zmotoryzowanych na głównych kierunkach uderzenia ze wsparciem lotnictwa w każdej bitwie. Lotnictwo nurkujące miało również za zadanie zwiad i rozpoznanie, nie pozwalając na kontratak.

Najlepszymi przykładami wojny błyskawicznej były kampanie we Francji w 1940 roku, co pozwoliło na pokonanie jej w zaledwie kilka tygodni. Jednak niedługo potem Blitzkrieg napotkał opór, gdy po rozpoczęciu w 1941 roku "Planu Barbarosa" Niemcy nie zdołali zdobyć Moskwy, Stalingradu i napotkali silną blokadę Leningradu.