FANDOM

Browning A-5 (Auto-5) – strzelba samopowtarzalna skonstruowana przez Johna Mosesa Browninga.
Browning a5
W 1900 roku John Moses Browning opatentował zaprojektowaną przez siebie strzelbę samopowtarzalną. Była to pierwsza udana broń tego rodzaju. Początkowo Browning planował sprzedać patent na tę konstrukcję zakładom Winchester Repeating Arms Company. Jednak kiedy okazało się że proponują one tylko jednorazową zapłatę za patent i nie chcą zagwarantować udziału w zyskach z produkcji tej konstrukcji, Browning postanowił poszukać innego producenta.
Browing A-5 4568

Strzelba Browning A-5 jest bronią samopowtarzalną. Zasada działania oparta o długi odrzut lufy. Mechanizm spustowy kurkowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym. Zasilanie ze stałego, rurowego magazynka podlufowego o pojemności 3 lub 5 naboi. Kolba i łoże drewniane.

Produkcję nowej strzelby rozpoczęły w 1903 roku belgijskie zakłady Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (FN). W latach 1905-1948 strzelba A-5 była produkowana także w zakładach Remington jako Model 11. Do lat 40-tych był to najpopularniejszy model strzelby samopowtarzalnej. Później z rynku zaczęły strzelbę A-5 wypierać nowsze konstrukcje. Obecnie strzelba A-5 jest produkowana przez F.N. Custom Gun Shop, oddział zakładów FN produkujący broń na indywidualne zamówienie.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Browning A-5
Państwo Belgia
Producent FN Herstal
Projektant John Browning
Rodzaj Strzelba
Prototypy 1898 - 1900
Produkcja seryjna 1903 - do chwili obecnej
Kaliber 12 / 16 / 20 gauge
Długość (mm) 1270
Masa (kg) 4,1
Pojemność magazynka 3 / 5

Użytkownicy:Edytuj