FANDOM

Republika Bułgarii (RB) - państwo w Europie południowo-wschodniej położone nad Morzem Czarnym.

715px-Coat of arms of Bulgaria.svg

Godło Bułgarii

Republika Bułgarii graniczy z Grecją, Rumunią, Turcją, Serbią (RS) i Republiką Macedonii Północnej (RMP). Wschodnią część kraju stanowi pobrzeże Morza Czarnego.

W 1878 roku
Flag of Bulgaria.svg

Flaga Bułgarii

Bułgaria oddzieliła się od Imperium Osmańskiego. W czasie I wojny światowej stała po stronie Niemców. Również w II wojnie światowej Bułgarzy byli sojusznikami III Rzeszy Niemieckiej i stali po stronie Państw Osi. Po II wojnie światowej Bułgaria była krajem socjalistycznym, patrz: Bułgaria (LRB) i członkiem Układu Warszawskiego (UW) oraz Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG).

W 1989 roku w Bułgarii obalono socjalizm i utworzono obecne państwo kapitalistyczne. Od tego czasu Bułgaria jest sojusznikiem zachodu. Bułgaria utrzymuje się z turystyki i przemysłu głównie komputerowego.

Republika Bułgarii jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz Unii Europejskiej (UE).

Prezydent

 Rosen Plewnelijew
Stolica Sofia
powierzchnia 110 910 km²
liczba ludności 7 327 224
religie chrześcijaństwo(prawosławie)
PKB całkowite 51 miliardów dolarów
PKB na osobe 7033 dolarów
większe miasta
  • Sofia(1 262 602)
  • Płowdiw(348 465)
  • Warna(320 837)
  • Burgas(193 765)

Armia:

Bułgarskie siły zbrojne składają się na wojska lądowe, siły powietrzne i marynarkę wojenną. Bułgaria jest członkiem NATO i uczestniczy w misjach m.in w Afganistanie i Iraku. Od 1 stycznia 2008 jest to armia zawodowa, choć siły powietrzne i marynarka wojenna przeszły na zawodowstwo już w 2006 roku.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Bułgarii:

Galeria: