FANDOM

Ludowa Republika Bułgarii (LRB) - historyczne państwo socjalistyczne w Europie południowo-wschodniej położone nad Morzem Czarnym.

Coat of arms of Bulgaria (1971-1990).svg

Godło Ludowej Republiki Bułgarii

Flag of Bulgaria (1971-1990).svg

Flaga Ludowej Republiki Bułgarii

Ludowa Republika Bułgarii graniczyła od północy z Socjalistyczną Republiką Rumunii (SRR), od zachodu z Socjalistyczną Federacyjną Republiką Jugosławii (SFRJ), a od południa z Grecją i Republiką Turcji (RT)Wschodnią część kraju stanowiło pobrzeże Morza Czarnego.

Ludowa Republika Bułgarii powstała 15 września 1946 roku w wyzwolonej przez Armię Czerwoną Bułgarii, i objęciu w niej władzy przez Bułgarską Partię Komunistyczną. Początkowo to samo państwo nazywało się i funkcjonowało na arenie międzynarodowej jako Bułgarska Republika Ludowa (BRL).

15 listopada 1990 roku LRB uległa rozwiązaniu i powstało obecne państwo Republika Bułgarii (RB).

Ludowa Republika Bułgarii była członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ)Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) oraz Układu Warszawskiego.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: bułgarski
  • Stolica: Sofia
  • Ustrój polityczny: republika ludowa
  • Głowa państwa: prezydent Żeliu Żelew (ostatni)
  • Powierzchnia: 110 910 km² (1989 rok)
  • Liczba ludności: 8 990 000 (1989 rok)
  • Jednostka monetarna: Lew

Partie polityczne:

  • Bułgarska Partia Komunistyczna (BPK)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Siły zbrojne Ludowej Republiki Bułgarii stanowiła Bułgarska Armia Ludowa (BAL). W 1990 roku liczebność armii LRB wynosiła 120 000 żołnierzy.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Bułgarii:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 18:30, wrz 29, 2013 (UTC)IljinM.