FANDOM

Burkina Faso, dawniej: Górna Wolta - państwo w Afryce Zachodniej bez dostępu do morza.
495px-Coat of arms of Burkina Faso.svg

Godło Burkina Faso

Flag of Burkina Faso.svg

Flaga Burkina Faso

Burkina Faso graniczy z: GhanąMali, Nigrem, Wybrzeżem Kości Słoniowej, Togo i Beninem.

Historia:

W okresie przedkolonialnym na terenie obecnego Burkina Faso istniało państwo plemienne ludu Mossi. Pod koniec XIX wieku państwo te zostało podbite przez Francję. Francuzi wprowadzili na podbitej ziemi pracę przymusową i rekrutacje młodych ludzi do Armii Francuskiej. Nie podobało się to rdzennym mieszkańcom którzy w 1916 roku wywołali powstanie przeciw Francuzom. Pierwotnie Burkina Faso była administrowana jako część kolonii Wybrzeże Kości Słoniowej, ale już w 1919 roku została oddzielną kolonią. W latach 1932–1947 kraj został podzielony między kolonie: Niger, Sudan Francuski i Wybrzeże Kości Słoniowej, a następnie zjednoczony jako terytorium zamorskie Francji. Po 1945 roku powstały pierwsze afrykańskie związki zawodowe i partie polityczne, które prowadziły walkę z kolonizatorami. W 1947 roku odzyskała status kolonii francuskiej. W 1958 republika otrzymała autonomie, a w 1960 niepodległość jako Górna Wolta. Pierwszym prezydentem i premierem został Maurice Yaméogo. Zdelegalizował on partie polityczne i doprowadził do kryzysu ekonomicznego kraju, co było powodem wojskowego zamachu stanu w 1966 roku. Władzę w kraju objęła Najwyższa Rada Wojskowa, na czele z pułkownikiem S. Lamizaną. W 1970 roku ogłoszono konstytucję. W 1978 roku nastąpiła restauracja administracji cywilnej, ale już w 1980 roku dokonany został kolejny przewrót pod wodzą Saye Zerbo. Dwa lata później władzę zdobył Jean-Baptiste Ouédraogo. Następny zamach stanu w 1983 roku pozwolił kpt. Thomasowi Sankarze przejąć władzę. W 1984 roku zmieniono nazwę kraju z "Górna Wolta" na "Burkina Faso" (Ziemia Sprawiedliwych). Sankara został obalony w wyniku kolejnego zamachu stanu w 1987 roku, a władzę przejął Blaise Compaoré, który rządzi w Burkina Faso do dzisiaj. Od 1989 roku następowała demokratyzacja kraju i tworzenie się partii politycznych. W 1991 roku ogłoszono nową konstytucję, zaakceptowaną w referendum. Średnia długość życia w Burkina Faso wynosi 50 lat, a ponad 72% obywateli stanowią analfabeci (najwyższy wskaźnik analfabetyzmu na świecie). Podstawowymi plemionami w Burkina Faso są Mossi i Diula.

Gospodarka:
Uv-map

Mapa

Burkina Faso jest krajem biednym. Udział rolnictwa i hodowli zwierząt w PKB wynosi 32%, lecz aż 80% Burkińczyków pracuje w tym sektorze gospodarki. Główne uprawy to: sorgo, proso, kukurydza, orzeszki ziemne, ryż, i bawełna. Przemysł słabo rozwinięty, przede wszystkim tekstylny i przetwórstwa żywności. Niewielka ilość surowców naturalnych jak: miedź, żelazo, rudy manganu i najważniejsze z nich złoto. Mieszkańcy Burkina Faso emigrują do Ghany i Wybrzeża Kości Słoniowej w celu poszukiwania pracy. 

Główne gałęzie lokalnego rzemiosła to wyplatanie koszyków, ceramika, barwienie tkanin i wykonywanie przeróżnych skórzanych przedmiotów. Przedmioty takie jak figurki, instrumenty muzyczne i maski, produkowane są często do użytku kościelnego. Wielu artystów produkuje pamiątki dla ciągle rosnącego ruchu turystycznego (Burkina Faso jest jednym z najchętniej odwiedzanych krajów w Afryce Zachodniej). Burkina Faso jest jednym z największych producentów filmów fabularnych w całej Afryce. Co dwa lata odbywa się tam festiwal filmowy FESPACO. Najbardziej znane filmy z tego kraju to "Yaaba" czy "Delwende".  W kraju działają też grupy muzyczne reprezentujące takie gatunki jak: pop, rap, reagee. W sporcie Burkina Faso znana jest głównie z piłki nożnej. W 2013 r. drużyna narodowa zdobyła wicemistrzostwo w Pucharze Narodów Afryki, przegrywając 0–1 z reprezentacją Nigerii. Reprezentacja narodowa kraju w piłce nożnej U-17 może również poszczycić się dobrymi wynikami. W 2001 roku Burkińczycy wywalczyli 3 miejsce na Mistrzostwach Świata U-17 w Trynidadzie i Tobago, pokonując 2-0 Argentynę. Popularnym sportem jest także kolarstwo.

Burkina Faso jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ)Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS).

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Blaise Compaoré
stolica Wagadugu
liczba ludności 15 746 232
powierzchnia 274 200 km2
PKB całkowite 24,2 mld USD
PKB na osobe 1339 USD
religie dominujące islam, aminizm, katolicyzm

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

W Siłach Zbrojnych Republiki Burkina Faso służy ok. 11 200 żołnierzy. Siły Zbrojne dzielą się na: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Narodową Żandarmerie, Narodową Policje i Ludową Milicje. Burkina Faso wykorzystała swe wojska w czasie wojny granicznej z Mali w 1985, która zakończyła się zawieszeniem broni. Burkina Faso ma swój ograniczony udział w wojnie z islamistami w Maghrebie. Burkińskie Siły Zbrojne są także wspierane przez USA. Burkina Faso wystawiła swój kontyngent w północnym Mali w ramach misji pokojowej ECOWAS. Żołnierze tego kraju jako pierwsi z całej misji brali udział w walkach z islamistami. Kontyngent Burkina Faso stracił w walkach jednego żołnierza. 

Sprzęt i uzbrojenie wojska Burkina Faso:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 20 Lipiec 2013 13:21