FANDOM

CZ 82 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji czechosłowackiej, następca pistoletu CZ 75.

CZ-82

Pistolet CZ 82

Pistolet CZ 82 opracowany i wyprodukowany przez zakłady Česká Zbrojovka został wprowadzony do użytku w 1982 roku jako broń służbowa, przystosowana do strzelania standardowym wówczas w Układzie Warszawskim nabojem 9 x 18 mm Makarowa. Oprócz wersji wojskowej została również opracowana wersja komercyjna oznaczona jako CZ 83, która jest staranniej dopracowana, a szkielet i zamek są oksydowane (w CZ 82 części te są lakierowane na czarno). Pistolety są do tego stopnia zunifikowane, że części obu wersji są praktycznie całkowicie wymienne. CZ 83 występuje w czterech wersjach, przystosowanych do strzelania nabojami: 9 x 18 mm Makarow, 9 x 17 mm Short (.380 ACP), 7,65 x 17 mm SR Browning (.32 ACP) i 9 mm P.A. Rubber.
Cz 83

Pistolet CZ 83

Pistolet CZ 82 działa na zasadzie wykorzystania energii odrzutu zamka swobodnego. Mechanizm uderzeniowy podwójnego działania (Double Action) typu kurkowego, z kurkiem zewnętrznym. CZ 82 wyposażony jest w nastawny bezpiecznik skrzydełkowy umieszczony w górnej części chwytu, po obu jego stronach. Działa on tylko przy kurku napiętym, blokując mechanizm spustowy i zamek (gdy kurek jest zwolniony, bezpiecznik jest zablokowany). Po obu stronach broni znajdują się przyciski zatrzasku magazynka, jednak dźwignia zewnętrznego zaczepu zamka jest umieszczona po stronie lewej. Pistolet CZ 82 posiada stałe przyrządy celownicze. Dla poprawy celowania w warunkach pogorszonej widoczności naniesiono na muszkę jeden, a na celownik szczerbinkowy dwa białe znaki. Wersja strzelająca nabojem z pociskiem gumowym (9 mm P.A. Rubber) ma lufę z przewodem gładkim cylindrycznym. Pistolet jest zasilany z dwurzędowego magazynka pudełkowego, mieszczącego 12 (w kalibrach 9 mm) lub 15 (w kalibrze 7,65 mm) nabojów.

Pistolet CZ-82 wszedł na uzbrojenie Armii Czechosłowackiej w 1983 roku, gdzie był wykorzystywany do samego końca istnienia Czechosłowacji w 1993 roku. Następnie przeszedł na stan nowych armii Republiki czeskiej oraz Republiki Słowackiej, a także jest wykorzystywany przez policję tych krajów.

Cz82

CZ 82

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 18 mm Makarowa
  • Pojemność magazynka:</span> 12 szt. (kal. 9 mm)/ 15 szt.(kal. 7,65 mm)
  • Długość: 172 mm
  • Szerokość: 36 mm
  • Wysokość: 127 mm
  • Masa całkowita: 920 g
  • Zasięg skuteczny: 50 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 340 m/s (kal. 9 mm)/ 320 m/s (kal. 7,65 mm)

Wersje:

  • CZ 82 - wersja podstawowa
  • CZ 83 - wersja cywilna

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 20:51, wrz 22, 2013 (UTC)IljinM.