FANDOM

Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza (ChALW) - siły zbrojne Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) sformowane 1 sierpnia 1927 roku w Nanchangu jako komunistyczna Czerwona Armia. Jest to największa pod względem liczebności armia na świecie, licząca 2 300 000 żołnierzy.
Godło ChALW

Godło Chińskiej Armii Ludowo - Wyzwoleńczej

Flaga ChALW

Flaga Chińskiej Armii Ludowo - Wyzwoleńczej

Początkiem istnienia Czerwonej Armii (chiń.  红军) był dzień 1 sierpnia 1927 roku, gdy wybuchło powstanie w Nanchangu zorganizowane przez Komunistyczną Partię Chin (KPCh), w następstwie postanowienia o stworzeniu zbrojnego ramienia tejże partii. W czerwcu 1946 roku nazwa Czerwonej Armii została zmieniona na obecną Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza (ChALW). W 1949 roku po pokonaniu w wojnie domowej armii chińskich nacjonalistów - Kuomintangu stała się jedynym chińskim wojskiem na kontynencie. W tym samym roku w Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej powstały dwa nowe rodzaje wojsk: Marynarka Wojenna oraz Siły Powietrzne. Poważną rolę w tworzeniu i uzbrojeniu sił powietrznych powołanych 11 listopada 1949 roku odegrał Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR). Obecnie siły powietrzne posiadają ponad 400 lotnisk wojskowych (w tym 350 z utwardzoną drogą startową), których pojemność operacyjna lotnisk wynosi 9 000 samolotów, co stanowi prawie trzy razy więcej niż posiadana flota samolotów.

W drugiej połowie lat 90-tych zgodnie z wymogami Kierownictwa Centralnego KPCh przyśpieszono modernizację chińskich sił zbrojnych. W 2010 roku pod przywództwem Xi Jinpinga rozpoczęła się nowa reforma wojskowa mająca na celu przygotowanie nowego rodzaju armii, która spełniłaby wymagania współczesnych wojen. Utworzono m.in. trzy nowe typy wojsk, 5 zamiast 7 okręgów wojskowych. Zmieniono także strukturę Centralnego Komitetu Wojskowego i kierownictwo armii.

Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza liczy obecnie 2 300 000 żołnierzy i 216 000 000 rezerwistów, co sprawia że jest największą pod względem liczebności armią na świecie. W razie zagrożenia jest w stanie zmobilizować ponad 7 mln ludzi. Słuzba w wojsku jest obowiązkowa. Jest wyposażona w sprzęt i uzbrojenie konstrukcji krajowej oraz radzieckiej i rosyjskiej. Armia chińska posiada broń atomową, ktorej liczba jest nieznana. Chiny utrzymują te dane w ścisłej tajemnicy. ChRL prowadzi również intensywne prace nad modernizacją swoich sił strategicznych. W chwili obecnej posiada 4 pułki bombowców strategicznych różnego typu oraz około 8 dużych atomowych okrętów podwodnych (typu 092 Xia oraz 094 Yin) mogących dokonać ataku za pomocą rakietowych pocisków balistycznych. Siły zbrojne ChRL są podzielone na pięć okręgów wojskowych (w tym także trzy floty): północny, wschodni, południowy, zachodni i centralny.
Okregi wojskowe chin

Mapa okręgów wojskowych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej

Podział:

Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza składa się z trzech rodzajów sił zbrojnych:

  • siły lądowe
  • siły powietrzne
  • marynarka wojenna
  • wojska rakietowe

Sprzęt i uzbrojenie ChALW:

Broń:

  • pistolet TT - wycofane
  • pistolet Typ 59 (wersja licencyjna Makarow)
    Musztra ChALW

    Żołnierze Chińskiej Armii Ludowo-wyzwoleńczej podczas musztry honorowej

  • pistolet QSZ 92
  • pistolet maszynowy M3 - wycofane
  • karabin szturmowy Typ 56
  • karabin szturmowy Typ 63
  • karabin szturmowy Typ 81
  • karabin szturmowy Typ 95
  • karabin wyborowy SWD
  • karabin wyborowy Typ 79
  • karabin wyborowy Typ 88
  • rkm Typ 81
  • ukm Typ 80
  • ckm Typ 67
  • wkm KPWT
  • granatnik przeciwpancerny Typ 69

Artyleria:

Pojazdy:

Samoloty:

Okręty:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 12:21, mar 7, 2020 (UTC)IljinM.