FANDOM

Ludowa Republika Dżibuti (LRD) - państwo socjalistyczne w Afryce Wschodniej, położone nad Zatoką Adeńską (Morze Czerwone) i cieśniną Bab al-Mandab.

200px-Coat of arms of Djibouti.svg

Godło Ludowej Republiki Dżibuti

Dżibuti graniczy z Somalią, SomalilandemEtiopią (FDRE) i Erytreą. Wschodnią część kraju stanowi pobrzeże Zatoki Adeńskiej. Dżibuti podzielone jest na 5 regionów, 1 miasto oraz 11 dystryktów.

W przeszłości Dżibuti było kolonią francuską, niepodległość proklamowano 27 czerwca 1977 roku.

600px-Flag of Djibouti.svg

Flaga Ludowej Republiki Dżibuti

Historia:

Tereny obecnego Dżibuti zamieszkiwały od wielu wieków plemiona Afarów oraz Issów, które prowadziły stałe kontakty handlowe z Arabami. Doprowadziło to do przyjęcia przez nich islamu jako własnej religii.

W latach 80-tych XIX wieku Francuzi utworzyli w tym regionie protektorat Somali Francuskie, które stało się jedną z francuskich kolonii w Afryce.

W 1947 roku kolonia zyskała status terytorium zamorskiego Francji, a w 1967 roku zmieniono nazwę na Francuskie Terytorium Afarów i Issów. W latach 70-tych nastąpił rozwój ruchu niepodległościowego, przede wszystkim wśród Issów, dyskryminowanych przez Francuzów na rzecz Afarów. Po referendum, przeprowadzonym w maju 1977 roku 27 czerwca 1977 roku proklamowano niepodległość i nazwano kraj Dżibuti. Na czele Republiki Dżibuti stanął socjalista Hassan Gouled Aptidon. W 1981 roku nastąpiła jego reelekcja, Hassan wprowadził rządy monopartyjne. Prezydencka partia Ludowy Ruch na Rzecz Postępu (RPP) stała się jedyną legalną partią. W 1987 roku Aptidon został wybrany po raz trzeci. Polityczny konflikt w 1991 roku przerodził się w wojnę domową (rządzący - Issowie i opozycja - Afarowie), Afarowie rozpoczęli walkę partyzancką na północy kraju. W 1994 roku walki zakończyły się porozumieniem pokojowym. Od 1999 roku prezydentem jest Ismail Omar Guelleh będący siostrzeńcem poprzedniego prezydenta Hasana Aptidona. 8 kwietnia 2011 roku Ismail Guelleh został wybrany na trzecią kadencję. W wyborach parlamentarnych w 2013 roku większość głosów (61,5%) i 43 miejsca w parlamencie zdobył ponownie Ruch na Rzecz Postępu (RPP) kontynuując socjalistyczny kierunek rozwoju kraju.

Geografia:

Dżibuti jest krajem o charakterze pustynnym i półpustynnym. Powierzchnia górzysto-wyżynna ukształtowana jest głównie przez aktywność wulkaniczną. Charakterystycznym krajobrazem są pasma gór zrębowych (na północy góry Mabla i Goda), które stanowią przedłużenie Gór Danakilskich, położonych w Erytrei. Na terenie Dżibuti znajduje się najniższy punkt Afryki: Jezioro Asal (150 m p.p.m.). Klimat podrównikowy suchy, gorący, pustynny.

Gospodarka:

Dżibuti jest słabo rozwiniętym, niesamodzielnym gospodarczo krajem. Jest wspomagany z zagranicy, przede wszystkim przez Francję oraz Arabię Saudyjską. Podstawą gospodarki są usługi portowe i tranzytowe. Ogromne znaczenie dla kraju ma także rolnictwo, będące źródłem utrzymania dla niemal 4/5 społeczeństwa. Ze względu na pustynny charakter kraju istnieje tylko 3 tys. hektarów ziem zdatnych do uprawy. Skrajnie niesprzyjające warunki naturalne są ogromną przeszkodą na drodze rozwoju rolnictwa. Ważne znaczenie posiadają plantacje kawy, uprawianej głównie na eksport. Przemysł składa się z kilkunastu małych zakładów produkcyjnych (głównie przemysł spożywczy) oraz elektrowni cieplnej zasilanej ropą znajdującej się w stolicy kraju. Ponadto istnieją pojedyńcze zakłady przemysłu meblarskiego i elektrotechnicznego oraz rafineria ropy naftowej w stolicy kraju. Poza tym pozyskuje się także sól w okolicach Jeziora Asal.

Ludowa Republika Dżibuti jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO)Unii Afrykańskiej (UA) oraz Ligi Państw Arabskich (LPA).
Prez Dzibuti

Prezydent Ludowej Republiki Dżibuti Ismail Omar Guelleh

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: arabski, francuski
  • Stolica: Dżibuti
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Ismail Omar Guelleh
  • Powierzchnia: 23 200 km²  (148. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 506 221 (167. miejsce na świecie)
  • Jednostka monetarna: Frank dżibutyjski

Partie polityczne:

  • Ludowy Ruch na Rzecz Postępu (RPP) - socjalistyczna
  • Front na Rzecz Przywrócenia Jedności i Demokracji (FRUD)
  • Socjaldemokratyczna Partia Ludowa (PPSD) - socjaldemokratyczna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

  • brak

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Dżibuti:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:42, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.