FANDOM

Dobrowolne Towarzystwo Pomocy Armii, Lotnictwa i Floty, ros. Добровольное Общество Содействия с Армии, Aвиации и Флота (ДОСААФ) - paramilitarna samorządna organizacja sportowo-wojskowa ściśle współpracująca z armią oraz ministerswem obrony powstała w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR)Po reaktywacji w 2003 roku działająca we współczesnej Rosji (FR) na rzecz umacniania jej obronności.

Logo-dosaaf-rossii

Godło DOSAAF Rosji (FR)

Towarzystwo powstało w 1927 roku w ZSRR jako OSOAVIAKhIM i działało do 1991 roku. Było organizacją paramilitarną i patriotyczną o charakterze masowym i ściśle współpracowało z ówczesnym Ministerstwem Obrony ZSRR, armią, komisjami poborowymi, klubami sportowymi. W latach 1951-1991 nosiło nazwę DOSAAF. Oficjalny cel organizacji to: "działanie na rzecz umacniania zdolności obronnej kraju i przygotowanie ludzi pracy do obrony socjalistycznej ojczyzny". Organizacja była swoistym zapleczem i ośrodkiem szkoleniowym Armii RadzieckiejNajlepsi członkowie organizacji zasilali doborowe i elitarne jednostki wojskowe ZSRR.

Cele:

  • rozwój paramilitarnych sportów przydatnych w armii (np. strzelectwo, sporty walki, skoki spadochronowe)
  • rozwój innych przydatnych w armii sportów (np. bieganie, pływanie, nurkowanie)
  • organizowanie kursów nauki pilotażu samolotów, smigłowców i szybowców
  • organizowanie kursów nauki jazdy pojazdami mechanicznymi wszystkich kategorii
  • prowadzenie kursów politechnicznych dla potrzeb społeczeństwa (mechanicy, elektrotechnicy)
  • propagowanie obrony cywilnej

Początkowo ważnym celem towarzystwa było również finansowe wsparcie wojska (ze składek członkowskich, prenumeraty czasopism, loterii i darowizn). Po II wojnie światowej cel ten już nie był istotny. Jednocześnie wspierane były sportowe obiekty DOSAAF: strzelnice, wieże spadochronowe, hale sportowe, stadiony, baseny. Oprócz szkolenia specjalistów towarzystwo organizowało szereg imprez sportowych, przede wszystkim w tych dziedzinach, które miały związek z umacnianiem bezpieczeństwa kraju.

Dosaaf - flaga

Flaga DOSAAF w okresie ZSRR

Organizacja posiadała własny sprzęt i pojazdy samochodowe identyczne z używanymi w Armii Radzieckiej oraz dużą ilość samolotów, śmigłowców, szybowców, jednostek pływających itp. Organizacja przestała działać w 1991 roku. Została reaktywowana ponownie w Rosji (FR) w 2003 roku. Zajmuje się prawie identycznymi celami co w okresie ZSRR. Organizacja działa współcześnie również na Białorusi (RB) oraz UkrainiePodobną organizacją w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) była Liga Obrony Kraju (LOK), która działa w obecnej Polsce (RP) w szczątkowej formie.

DOSAAF ZSRR

Godło DOSAAF w okresie ZSRR

Sprzęt:

  • DOSAAF PZL-104 Wilga

    Samolot sportowy konstrukcji polskiej PZL-104 Wilga w barwach DOSAAF

    Kamaz</li>
  • MiG-17</li>
  • Aero L-29 Delfin</li>
  • Aero L-39 Albatros</li>
  • Jakowlew Jak-11</li>
  • Jakowlew Jak-18</li>
  • Jakowlew Jak-52</li>
  • PZL-104 Wilga</li>
  • Antonow An-2</li>
  • Antonow An-28</li>
  • Let L-410</li>
  • Mi-1</li>
  • PZL Mi-2</li>
  • Mi-34

    Michał Iljin (dyskusja) 18:17, lis 7, 2013 (UTC)IljinM.

    </li>