FANDOM

Diegtariow Piechoty (DP) - ręczny karabin maszynowy konstrukcji radzieckiej z okresu sprzed II wojny światowej.
Dp26

RKM DP zaczął projektować Wasilij A. Diegtariow w 1923 roku z własnej inicjatywy. Nazwa DP jest skrótem od Diegtariow Piechotnyj - karabin maszynowy piechoty Diegtariowa. Karabin oznaczano również jako DP wzór 1927 (DP-27) lub DP wzór 1928. Karabin ten był jednym z pierwszych typów broni skonstruowanej po 1917 roku w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR).

Karabin DP był bronią niezawodną i prostą w produkcji, nie był jednak pozbawiony wad. Największym błędem okazało się umieszczenie sprężyny powrotnej pod lufą (sprężyna otaczała trzon tłoka gazowego). W tak intensywnie strzelającej broni powodowało to nagrzewanie się sprężyny, która traciła własności sprężyste. Także trwałość niektórych części okazała się niższa niż wymagana. W nowym karabinie sprężyna powrotna została umieszczona w komorze za zamkiem, co skutkowało pojawieniem się charakterystycznej tulei z tyłu komory zamkowej. Wzmocniono niektóre elementy karabinu (iglicę, wyrzutnik), przekonstruowano bezpiecznik. Pod komorą zamkową pojawił się chwyt pistoletowy. Wzmocniono także dwójnóg. Zmodernizowana wersja oznaczona była symbolem DPM, gdzie M oznacza modernizowany. Największą wadą karabinu nadal pozostawał magazynek. Magazynek talerzowy, choć miał sporą pojemność, był ciężki, skomplikowany i drogi w produkcji. Także ładowanie go w warunkach polowych nie należało do najłatwiejszych. Wadę tę próbowano usunąć, zmieniając zasilanie magazynkowe na taśmowe. W ten sposób powstał karabin maszynowy RP-46.

Prototyp został zbudowany w 1926 roku. Pierwsze dziesięć seryjnych karabinów maszynowych DP zostało wyprodukowanych 12 listopada 1927 roku. Został przyjęty na uzbrojenie Armii Czerwonej jako podstawowy ręczny karabin maszynowy w 1927 roku i wykorzystywany przez nią z dużym powodzeniem do końca II wojny światowej. W źródłach radzieckich karabin ten najczęściej oznaczany był DP bez oznaczenia roku. Czasami oznaczany był DP-27 (DP wzór 1927) (oznaczenie stosowane w Finlandii), natomiast w Polsce znany jest jako DP wzór 1928.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Kaliber: 7,62 mm
  • Nabój: 7,62 x 54 mm R
  • Pojemność magazynka: 47 szt.
  • Długość: 1 290 mm
  • Szerokość: brak danych
  • Wysokość: brak danych
  • Masa całkowita: 9,12 kg (z pustym magazynkiem)
  • Zasięg skuteczny: ...
  • Prędkość początkowa pocisku: 840m/s

Użytkownicy:

Źródła: