FANDOM

Daewoo K1 - karabin szturmowy konstrukcji południowokoreańskiej produkowany przez firmę Daewoo Precision Industries.

K1rifle

Karabin K1

Podobnie jak w wielu innych krajach Azji Południowo-Wschodniej, tak i w Korei Południowej przez wiele lat podstawowym uzbrojeniem żołnierzy piechoty był amerykański karabin M16. Początkowo był on kupowany w USA, później produkowany na licencji nabytej od Colt's Patent Firearm Manufacturing Company. W 1982 roku koncern Daewoo przejął produkujące broń strzelecką państwowe zakłady w Pusan i utworzył spółkę Daewoo Precision Industries, zajmującą się produkcją broni strzeleckiej. Następnym krokiem było podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac nad nowymi broniami: karabinem i karabinkiem. Odmiennie, niż w przypadku innych konstrukcji, gdzie karabinek jest po prostu skróconym karabinem i ma identyczne jak karabin mechanizmy wewnętrzne, karabin Daewoo K2 i karabinek Daewoo K1 mają odmienną konstrukcję.

W 2003 roku zaprezentowano wytłumiony pistolet maszynowy Daewoo K7 wykorzystujący komorę zamkową karabinka K1. Daewoo K1 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania automatyki oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Broń nie posiada tłoka gazowego. Ryglowanie przez obrót zamka (osiem rygli). Suwadło podparte jest od tyłu przez dwie równoległe sprężyny powrotne. Mechanizm spustowy kurkowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym, seriami trójstrzałowymi i ogniem ciągłym. Dźwignia przełącznika rodzaju ognia (po lewej stronie broni) pełni jednocześnie funkcję dźwigni bezpiecznika. Zasilanie z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 30 naboi (magazynki zamienne z magazynkami M16). Po wystrzeleniu ostatniego naboju z magazynka, zamek zatrzymuje się w tylnym położeniu. Do jego zwalniania służy przycisk po lewej stronie broni. Otwarte przyrządy celownicze składają się zmuszki w osłonie i celownika przeziernikowegoKolba wysuwana składa się z dwóch prętów-ramion i stopki. W karabinku K1 zastosowano układ bez tłoka gazowego, podobny jak w M16. Gazy prochowe są odprowadzane cienką rurką do komory zamkowej, gdzie działają bezpośrednio na suwadło. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć masę broni, ale wiąże się z koniecznością większej dbałości o broń (osady z gazów prochowych zanieczyszczają wnętrze komory zamkowej, co może prowadzić do zacięć).

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń Daewoo K1
Państwo Korea Południowa (RK)
Producent Daewoo Precision Industries
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1977 - 1982
Produkcja seryjna 1980 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 653
Masa (kg) 2,87
Pojemność magazynka 20/30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700 - 900
Zasięg skuteczny (m) 250
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 820

Użytkownicy: