Broń Wiki
Advertisement

Dassault Miraż III (franc. Dassault Mirage III) - samolot myśliwski konstrukcji francuskiej II generacji.

Samolot myśliwski Dassault Miraż III

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat delta w układzie dolnopłata o skosie krawędzi natarcia 60°. Wloty powietrza po bokach kadłuba. Kabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w kadłubie i skrzydłach. Podwozie trójpodporowe z kołem przednim, chowane w locie.

Samolot Dassault Miraż IIIC Francuskich Sił Powietrznych

Samolot Miraż IIID Argentyńskich Sił Powietrznych

Oblotu pierwszego prototypu oznaczonego Miraż I dokonano 25 czerwca 1954 roku, oblotu drugiego ulepszonego konstrukcyjnie prototypu oznaczonego Miraż III 001 w dniu 17 listopada 1956 roku. Sukces prototypu Mirage III zaowocował zamówieniem na 10 przedprodukcyjnych myśliwców Miraż IIIA. Po raz pierwszy samolot zaprezentowano publicznie 11 czerwca 1957 roku na Paris Air Show, a we wrześniu tego samego roku Francuskie Siły Powietrzne ogłosiły zamówienie na maksymalnie 100 egzemplarzy seryjnych myśliwca. W maju 1958 roku pierwszy Mirage IIIA wykonał swój pierwszy lot. W październiku tego samego roku samolot osiągnął maksymalną prędkość 2,2 Macha podczas jednego ze swoich lotów testowych, stając się tym samym pierwszym europejskim myśliwcem, który przekroczył prędkość 2 Machów w locie poziomym. Produkcję seryjną samolotu Miraż IIIC rozpoczęto 9 października 1960 roku. W lipcu 1961 roku pierwsze egzemplarze przekazano Francuskim Siłom Powietrznym (Armée de l’Air). Łącznie do służby we francuskim lotnictwie wojskowym trafiło 410 egzemplarzy Miraż III, a następnie zostały one wyeksportowane do wielu krajów świata. Pierwszym odbiorcą zagranicznym został Izrael, do którego samoloty Miraż III trafiły w 1962 roku w liczbie 72 egzemplarzy (70szt. wersji myśliwskiej Mirage IIICJ oraz 2 szt. wersji rozpoznawczej Mirage IIIRCJ) i weszły do służby w 101 oraz 117 Dywizjonie Myśliwskim. W 1966 roku trafiły do Izraela 3 sztuki wersji treningowej Mirage IIIB, a dwa lata później w 1968 roku ostatni egzemplarz Miraż IIIB. Łącznie do Izraela trafiło 76 samolotów Miraż III. Na początku 1963 roku samoloty wersji Miraż IIICZ weszły do służby w Siłach Powietrznych Republiki Południowej Afryki (RPA). Przed 1971 rokiem 36 samolotów Miraż III (18szt. wersji IIIP, 5szt. wersji IIIDP oraz 13szt. wersji IIIRP) trafiło do Pakistanu (IRP). Maszyny te zostały użyte bojowo w trzeciej wojnie indyjsko-pakistańskiej w 1971 roku. Oprócz tych fabrycznie nowych egzemplarzy Pakistan pozyskał w późniejszych latach również 78 używanych samolotów wycofanych z użytku w innych krajach. Miraż III był użytkowany jedenastu krajach świata. Produkcja seryjna samolotu trwała do 1982 roku w tym na licencji w Australii oraz Szwajcarii. Łącznie do 1982 roku wyprodukowano 862 egzemplarze samolotu, w tym 452 na eksport. Został wycofany ze służby we wszystkich użytkujących go krajach za wyjątkiem Pakistanu.

Samolot Dassault Miraż IIIE

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Francja
  • Producent: Dassault Aviation
  • Typ samolotu: myśliwski
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1954 - 1956
  • Produkcja: 1960 - 1982
  • Wyprodukowane egzemplarze: 862 szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: turboodrzutowy SNECMA Atar 9C
  • Rozpiętość: 8,22 m
  • Długość kadłuba: 16,50 m
  • Wysokość: 4,50 m
  • Powierzchnia nośna: 34,85 - 35,0 m² (różne źródła)
  • Masa własna: 7 050 kg
  • Masa całkowita: 13 500 - 13 700 kg (różne źródła)
  • Prędkość maks.: 2 350 km/h (2,2 Ma)
  • Prędkość min: brak danych
  • Wznoszenie: 120 m/s
  • Pułap: 17 000 m
  • Zasięg: 1 200 km, 3 335 km (ze zbiornikami dodatkowymi bez uzbrojenia)
  • Zapas paliwa: 2 940 l
  • Rozbieg: brak danych
  • Dobieg: brak danych
  • Uzbrojenie: 2 działka DEFA 552 kal. 30 mm (zapas amunicji: 125 szt.) oraz 6 zamków na uzbrojenie podwieszane: 2 kierowane pociski rakietowe Matra R550 Magic lub AIM-9 Sidewinder oraz 1 kierowany pocisk Matra R530 lub 6 bomb lub zasobniki na niekierowane pociski rakietowe lub zbiorniki podwieszane zwiększające zasięg. Łączna masa uzbrojenia podwieszanego: 3 000 kg.

Samoloty Dassault Miraż III Francuskich Sił Powietrznych w locie

Wersje:

  • Mirage IIIA - wersja przedseryjna przeznaczona do testów. Wyposażona w silniki Atar 9B, nie posiadająca uzbrojenia lub radaru. Wyprodukowana w ilości 10 sztuk.
  • Mirage IIIB - dwumiejscowa wersja treningowa. Pozbawiona radaru, dla Francji zbudowano 1 prototyp i 27 seryjnych IIIB oraz 4 sztuki dla Izraela.
  • Mirage IIIBZ - dwumiejscowa wersja eksportowa samolotu Mirage IIIB, przeznaczona dla RPA. Wyprodukowana w ilości 3 sztuk.
  • Mirage IIIC - seryjna wersja myśliwiec przechwytujący, działający niezależnie od warunków atmosferycznych. Wyposażona w silnik turboodrzutowy Atar 9B-3, rakietowy pomocniczy silnik startowy SEPR 841 oraz radar Cyrano I. Uzbrojona w 2 działka DEFA 552, 2 pociski rakietowe AIM-9 Sidewinder pod skrzydłami oraz jeden pocisk rakietowy Matra R530 pod kadłubem (w początkowym okresie Matra R511). Wyprodukowana w ilości 95 sztuk dla Francji.
  • Mirage IIICJ - pierwsza wersja eksportowa samolotu Mirage IIIC, przeznaczona dla Izraela. Wyposażona w silnik Atar 9C, zbiornik paliwa w miejscu silnika pomocniczego. Uzbrojona w izraelskie pociski rakietowe Shafrir. Wyprodukowana w ilości 72 sztuk dla Izraela.
  • Mirage IIIRCJ - wersja rozpoznawcza samolotu Mirage IIICJ, przeznaczona dla Izraela. Wyprodukowana w ilości 2 sztuk.
  • Mirage IIICZ - wersja eksportowa samolotu Mirage IIIC, przeznaczona dla RPA. Wyprodukowana w ilości 16 sztuk.
  • Mirage IIIP - wersja eksportowa samolotu Miraż III dla Pakistanu (IRP). Wyprodukowana w ilości 18 sztuk.
  • Mirage IIIS - wersja eksportowa samolotu Miraż III dla Szwajcarii. Samoloty te służyły przez ponad 35 lat, dopóki nie zostały zastąpione przez amerykańskie F/A-18 Szerszeń.
  • Mirage IIID - dwumiejscowa wersja samolotu Mirage IIIE. Wyprodukowana m.in. w ilości 16 sztuk dla Australii.
  • Mirage IIIDE - dwumiejscowa wersja eksportowa samolotu Miraż IIID, przeznaczona dla Hiszpanii. Wyprodukowana w ilości 6 sztuk.
  • Mirage IIIDP - dwumiejscowa wersja eksportowa samolotu Miraż IIID, przeznaczona dla Pakistanu. Wyprodukowana w ilości 5szt.
  • Mirage IIIE - wersja myśliwiec z polepszonymi własnościami do atakowania celów naziemnych. Wyposażona w silnik Atar 9C-3, radar Cyrano II. Wydłużona o 30 cm dla pomieszczenia nawigacyjnego radaru dopplerowskiego, system nawigacyjny TACAN, pociski AIM-9 zastąpiły rodzime R550 Magic. Wyprodukowana w ilości 183 sztuk dla Francji oraz 8 wersji eksportowych.
  • Mirage IIIEE - wersja eksportowa samolotu Miraż IIIE, przeznaczona dla Hiszpanii. Wyprodukowana w ilości 24 sztuk.
  • Mirage IIIR - rozpoznawcza wersja samolotu Mirage IIIE. Radar Cyrano zastąpiono pięcioma aparatami OMERA 31. Nadal uzbrojona w działko DEFA i pociski na podczerwień. Wyprodukowana w ilości 50 sztuk dla Francji oraz 3 wersje eksportowe.
  • Mirage IIIRD - wersja samolotu Mirage IIIR z dodanym nawigacyjnym radarem dopplerowskim. Wyprodukowana w ilości 20 sztuk dla Francji.
  • Mirage IIIRP - wersja samolotu Mirage IIIR dla Pakistanu. Wyprodukowana w ilości 13 sztuk.
  • Mirage IIIRZ - wersja samolotu Mirage IIIR dla RPA. Wyprodukowana w ilości 4 sztuk.
  • Mirage IIIR2Z - wersja samolotu Mirage IIIRZ dla RPA. Wyposażona w silnik Atar 9K-50. Wyprodukowana w ilości 4 sztuk.

Wersje zmodernizowane:

Wersje rozwojowe:

  • Miraż 5 - wersja rozwojowa myśliwsko-bombowa samolotu Mirage IIIE. Wyposażona m.in. w większe zbiorniki paliwa i dwa dodatkowe punkty podwieszania uzbrojenia po zewnętrznych stronach kadłuba. Oblatana 19 maja 1967 roku.

Użycie bojowe:

  • Wojna sześciodniowa
  • Trzecia wojna indyjsko-pakistańska
  • Wojna Jom Kippur‏‎
  • Wojna domowa w Angoli
  • Wojna o Falklandy

Sylwetka samolotu Miraż III w trzech rzutach

Użytkownicy:

  • Francja - 410szt. (wycofane w 1999 roku)
  • Argentyna - 92szt. (21szt. nowe + 22szt. eks-izraelskie + 2szt. eks-francuskie) - wycofane w 2015 roku
  • Australia - 116szt. [(45szt. odsprzedane do Pakistanu (IRP), pozostałe 71szt. wycofano we wrześniu 1988 roku)]
  • Brazylia (FRB) - 32szt. (ostatnie wycofane w grudniu 2005 roku)
  • Hiszpania - 30szt. [wszystkie wycofane w 1991 roku, 24szt. odsprzedane do Pakistanu (IRP) w 1992 roku]
  • Izrael - 76szt. (część zniszczonych podczas wojen, pozostałe wycofane)
  • Liban - 12szt. [3szt. wycofane, pozostałe 9szt. odsprzedane do Pakistanu (IRP) w 2000 roku]
  • Pakistan (IRP) - 114szt. (36szt. nowe + 45szt. eks-australijskie + 24szt. eks-hiszpańskie + 9szt. eks-libańskie) - obecnie w służbie pozostaje nieznana liczba samolotów
  • Republika Południowej Afryki (RPA) - 58szt. (wycofane w 2008 roku)
  • Szwajcaria - 61szt. (wycofane)
  • Wenezuela (BRW) - 10szt. (wycofane w 2007 roku)

Źródła:

Michał Iljin lis 8, 2020 (UTC)IljinM.