FANDOM

Doniecka Republika Ludowa (DRL) - nieuznawane państwo socjalistyczne w Europie Wschodniej położone nad Morzem Azowskim.
Official Donetsk People's Republic coat of arms

Godło Donieckiej Republiki Ludowej (DRL)

Doniecka RL

Flaga Donieckiej Republiki Ludowej (DRL)

Doniecka Republika Ludowa graniczy od zachodu z Ukrainą, od północnego wschodu z Ługańską Republiką Ludową (ŁRL), z którą tworzy Zjednoczoną Republikę Ludową Noworosja, natomiast od wschodu z Federacją Rosyjską (FR). DRL jest podzielona na 18 rejonów.

DRL to były ukraiński obwód, który razem z obwodami charkowskim i ługańskim proklamował niepodległość 6 kwietnia 2014 roku po tym jak władzę nad nim przejęły ludowe siły powstańcze walczące z kijowską juntą. Niepodległość została uznana przez Federację Rosyjską, choć nielegalne władze Ukrainy, Unia Europejska i USA tej deklaracji nie uznają. Deklaracja niepodległości nie była nielegalna, ponieważ według Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości nic w prawie międzynarodowym nie zabrania takich deklaracji, identyczną jednostronną deklarację niepodległości Kosowa w większości te same kraje natychmiast uznały [1]11 maja 2014 roku niepodległość została potwierdzona przez obywateli republiki w referendum niepodległościowym. Według danych 89,07% głosujących opowiedziało się w nim za niezależnością od władz w Kijowie, 10,19% głosujących było przeciw, frekwencja wyborcza wyniosła 74,87% uprawnionych do głosowania. Zachodnia społeczność międzynarodowa z niejasnych względów politycznych nie uznała tych wyników. 22 maja 2014 nastąpiło zjednoczenie republiki z Ługańską Republiką Ludową (ŁRL) w państwo związkowe o nazwie Zjednoczona Republika Ludowa Noworosja. Obecnie projekt Noworosji został zawieszony i na powrót obie republiki są samodzielne.

Choć znaczna większość terenu byłego Obwodu Donieckiego jest pod kontrolą sił powstańczych, to w niektórych miejscach toczą się walki z ukraińską Gwardią Narodową i bojówkami faszystowskimi, głównie z "Prawego Sektora". Ukraińska Armia zdecydowanie odmawia pacyfikacji obywateli republiki uznając za zbrodnicze decyzje kijowskiej junty o wysyłaniu na swoich obywateli sił wojskowych i ciężkiego sprzętu.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: rosyjski, ukraiński
  • Stolica: Donieck
  • Ustrój polityczny: republika ludowa
  • Głowa państwa: Aleksandr Zacharczenko
  • Powierzchnia: 26 517 km²
  • Liczba ludności: 2 332 556 (kwiecień 2015 rok)
  • Jednostka monetarna: Rubel rosyjski

Partie polityczne

  • Komunistyczna Partia Donieckiej Republiki Ludowej - komunistyczna
  • Noworosja - socjalistyczna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • ...

Armia :

Armię DRL stanowi Ludowe Ruszenie Donbasu, Rusińska Prawosławna Armia oraz Armia Południowego Wschodu złożona z ochotników mieszkających na terenie republiki, oraz byłych funkcjonariuszy ukraińskiego Berkutu i żołnierzy Armii Ukraińskiej, którzy odmówili wykonywania rozkazów nielegalnego rządu w Kijowie i przeszli na stronę powstańców. Liczebność nie jest znana, uzbrojenie składa się głównie z byłego sprzętu Ukraińskiej Armii, który powstańcy zdobyli w walce lub który przekazali przechodzący na stronę powstańców żołnierze ukraińscy. Armia DRL składa się nie tylko z miejscowej ludności i dezerterów armii Ukraińskiej ale także z ochotników z: Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Czeczenii, Węgier i Serbii.
Noworosja armia 1

Żołnierze Donieckiej Republiki Ludowej podczas defilady wojskowej z okazji Dnia Zwycięstwa 9 Maja w Doniecku

Wojsko Donieckie

Kolumna wojskowa Powstańczej Armii Noworosji w Doniecku 20.06.2014 roku Źródło: http://news.yahoo.com/photos/pro-russian-troops-tanks-several-armored-vehicles-tracks-photo-090803400.html

Sprzęt i uzbrojenie wojska Doniecka:

Biografie:

  • Paweł Gubariew - ludowy gubernator Doniecka i założyciel partii Noworosja

Galeria:

Film z wiecu Ludowego Gubernatora Doniecka i uroczystej przysięgi żołnierzy Noworosji:

Film z wojskowej defilady Armii Noworosji (Kozacy, Ludowa milicja i technika wojskowa):

Relacja z defilady wojskowej w Doniecku z okazji Dnia Zwycięstwa 9 Maja 2015 roku:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:08, maj 24, 2014 (UTC)IljinM.