FANDOM

Określenie dziecka lub osoby która nie ukończyła 18 roku życia lecz bierze udział w konflikcie zbrojnym.Dzieci biorą udział w wojnach dobrowolnie lub siłą.Wcielanie dzieci do oddziałów jest uznawane przez Konwencje Genewską za Zbrodnie Przeciwko Ludzkośći.
Dzieckozolnierz

Dziecko-żołnierz z karabinem FN FAL.DR Konga lata 90-te

HistoriaEdytuj

Dzieci zaczeły brać udział w wojnach już w starożytności. Nie brały udziału w bezpośrednich walkach lecz np. kierowaniu rydwanów. Rzymianie także wykorzystywali dzieci podczas wojny, jednak uznawano to za niemoralne i okrutne. Według Plutarcha wprowadzono prawo, według którego do armii można było wcielać chłopców tylko wtedy, gdy ukończyli 16 lat. W średniowiecznej Europie 12 latkowie byli giernkami rycerzy lecz ich rola w walce została ograniczona.W przedrozbiorowej Polsce potomkowie magnatów zaczeli już w wieku 13 lat szkolić się z zakresu walki lecz do wojska szli później.W okresie zaborów dzieci, szczególnie chłopcy, z rodzin pielęgnujących tradycje patriotyczne brały udział zbrojny w powstaniach, a w czasie wojen napoleońskich i I wojny światowej wstępowały do legionów. Mimo iż regulaminy wojskowe zazwyczaj zakazywały zaciągu nieletnich, niektórzy, czasem podając nieprawdziwą datę urodzenia, omijali zakaz. Szwoleżer gwardii, odznaczony przez Napoleona kapral Michał Wilczek miał w czasie zdobywania Madrytu 16 lat. Szczególnie wielu nieletnich patriotów starało się wstąpić do legionów polskich w czasie I wojny światowej. Do rangi symbolu narodowego urósł czyn żołnierski Orląt Lwowskich - grupy prawie 1,5 tys. polskich dzieci i młodzieży (od 9 do 18 lat) biorących czynny udział w obronie Lwowa. Trzynastoletnie Orlę Lwowskie Antoś Petrykiewicz, odznaczony pośmiertnie krzyżem srebrnym Virtuti Militari, pozostaje do dziś najmłodszym kawalerem tego orderu.w czasie wojny Wielkiej Brytanii z Burami szkolono młodych skautów z zakresu łączności,podchodzenia,pierwszej pomocy i wywiadem. Jednym z pierwszych przypadków wykorzystania dzieci w bezpośredniej walce było Powstanie Warszawskie w czasie którego walczyli harcerze.Po okresie dekolonizacji w wielu postkolonialnych krajach zaczęły wybuchać wojny domowe w czasie których wykorzystywano dzieci.W XX wieku służba wojskowa obowiązywała dzieci w Birmie,Nepalu i Filipinach. Do dzisiaj tylko Birma przyjmuje dzieci do wojska.

SłużbaEdytuj

Służba dzieci żołnierzy do XX wieku była równa służbie dorosłego żołnierza.Dzieci walczyły z powodów patriotycznych.W krajach trzeciego dzieci są wcielane do służby pod przymusem ponieważ można nimi manipulować i będą bardziej posłuszne niż dorośli.W czasie napaści dokonywanych na wioski porywa się dzieci aby służyły w oddziałach watażków.Treningi są brutalne a niektóre dzieci nie przeżywają ich.Po przejściu treningów dziecko musi zabić z karabinu drugą osobe,najczęściej kogoś bliskiego.Jeśli tego nie zrobią zostaną zabite.Przed walką młodociani żołnierze są odurzani narkotykami,głównie kokainą(w Liberii wciągano ją z prochem strzelniczym a DR Kongu mieszano z jedzeniem.Po odurzeniu dzieci nie czują strachu i bólu lecz chcą zabić każdego kto stanie im na drodze.Dzieci nie zawsze biorą udział w bezpośrenich walkach.Czasem służą jako lekarze,kucharze,informatorzy lub żywe tarcze.W oddziałach watażków służą także dziewczynki.Są one głównie lekarkami,kucharkami lecz częściej niewolnicami seksualnymi chłopców lub przełożonych.Dziecko za dobrą służbe otrzymuje głównie alkohol,narkotyki i żony(czyli dziewczynki).Za złą służbę dzieci są zabijane.

Stres pourazowyEdytuj

W momencie zakończenia wojny rebelianckie oddziały przejmują władze lub ogłaszają zawieszenie broni.Dzieci już niepotrzebne gubią się w życiu.Uzależnone od narkotyków i zabijanie stają się bandytami lub zabijają swoich rodziców z rodzin zastępczych albo biologicznych jeśli przeżyli wojne.Nierzadko dochodzi do samobójstw wśród młodocianych weteranów.Dzieci mogą odczuwać omamy,słyszą odgłosy karabinów lub widzą osoby które musiały skrzywdzić.

Pomoc dzieciom-żołnierzomEdytuj

Na świecie działają fundacje  oraz organizacje takie jak Amnesty International które budują obozy dla byłych dzieci-żołnierzy gdzie się uczą żyć bez przemocy,zdobywają wiedze i szanse na powrót do normalności.W wielu krajach działają rządowe programy pomocy dzieciom-żołnierzom.

Konflikty zbrojne w czasie których wykorzystywano dzieci-żołnierzyEdytuj

  • Wojna Secesyjna
  • Fińska wojna domowa
  • II wojna światowa
  • Powstanie Warszawskie
  • I i II wojna domowa w Demokratycznej Republice Konga
  • Wojna domowa w Liberii
  • Wojna domowa w Sierra Leone
  • Radziecka interwencja w Afganistanie
  • Wojna domowa na Sri Lance
  • Wojna domowa w Kolumbii
  • Rebelia Armii Bożego Oporu
  • Wojna domowa w Libanie
  • Wojna domowa w Sudanie