FANDOM

Arabska Republika Egiptu (ARE) - państwo w Afryce północno-wschodniej położone nad Morzem Śródziemnym oraz Morzem Czerwonym.
441px-Coat of arms of Egypt.svg

Godło Egiptu

Flaga Egiptu

Flaga Egiptu

Egipt graniczy z Libią (WLADżLS), Sudanem oraz Izraelem. Do Egiptu należy półwysep Synaj. Stolica Egiptu, Kair to największe miasto Afryki, gdzie znajduje się siedziba Ligi Państw Arabskich.

Historia:

3000 lat p.n.e w Egipcie rozwinęła się najstarsza w Afryce cywilizacja słynąca z wielkich piramid i faraonów. W V wieku rodowitych egipcjanów wyparli arabowie. Przez wiele lat Egipt był częścią wielu arabskich imperiów w tym Osmańskiego. W XVIII wieku w Egipcie walki toczył Napoleon Bonaparte przeciw brytyjczykom. W 1804 roku powstało wicekrólestwo Egiptu zależne od Turcji. W 1914 roku niepodległość ogłosił Sułtanat Egiptu który był już zależny od Wielkiej Brytanii. W 1922 roku Egipt stał się niepodległym państwem. Wraz z Wielką Brytanią Egipt był nadzorowany przez Sudan. W czasie II wojny światowej Egipt okupowała III Rzesza. Do historii Przeszły bitwy pod El-Alamein które osłabiły Niemcy oraz Italię. Za czasów zimnej wojny Egipt był sojusznikiem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR), lecz sympatyzował z USA. Od 1948 roku Egipt przewodził w wojnach z Izraelem. W 1978 roku Egipt podpisał porozumienie pokojowe z Izraelem, a na półwyspie Synaj pojawili się żołnierze Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). W październiku 1981 roku władzę w Egipcie, po zabójstwie prezydenta Anwara Sadata, jako wiceprezydent państwa przejął nacjonalista Hosni Mubarak, były dowódca sił powietrznych. Jeszcze w tym samym miesiącu został zatwierdzony w narodowym referendum na stanowisku szefa państwa, co zapoczątkowało jego nieprzerwane 30-letnie rządy dyktatorskie. Dzięki zmianie konstytucji, w listopadzie 2005 roku Mubarak stanął do pierwszych wyborów wielopartyjnych, w których zdobył 88,6% głosów poparcia. Opozycja odrzuciła ich wyniki. Organizacje broniące praw człowieka i obserwatorzy stwierdzili, że proces wyborczy naznaczony był licznymi nieprawidłowościami. W 2011 roku w czasie Arabskiej Wiosny Hosniego Mubaraka obalono. Po obaleniu dyktatora władze przejął Mohammed Mursi z Bractwa Muzułmańskiego. Nowy prezydent posiadał wielu przeciwników, zaczął ograniczać swobody obywatelskie i wprowadzać religię do instytucji pństwowych, a w kraju dochodziło do wielu zamieszek, często z ofiarami śmiertelnymi. W 2013 roku nowy prezydent Mursi został obalony w wyniku zamachu stanu zorganizowanego przez armię, od tego czasu w kraju trwa kolejna rewolucja i walki pomiędzy muzułmańskimi zwolennikami Mohammeda Mursiego, a siłami zbrojnymi i obywatelami żądającymi demokratyzacji kraju. 5 lipca 2013 roku w odpowiedzi na zamach stanu Unia Afrykańska zawiesiła Egipt w prawach członka. Zawieszenie to ma obowiązywać do czasu przywrócenia ładu konstytucyjnego w Egipcie. W dniu 8 czerwca 2014 roku urząd prezydenta objął Abd al-Fattah as-Sisi. Jako prezydent zadeklarował przekazywanie połowy swojego wynagrodzenia na wspieranie egipskiej gospodarki. Podkreśla znaczenie religii, zaznaczając równocześnie, że z egipskiej polityki zostanie wyeliminowany ekstremizm, zachowując także ścisłą kontrolę państwa nad instytucjami islamskimi. Stwierdził, że demokracja w Egipcie nie będzie możliwa w ciągu najbliższych 25 lat; w okresie jego rządów egipskie sądy w dalszym ciągu wydają wyroki śmierci w sprawach uczestników protestów Braci Muzułmańskich z lata 2013 roku. As-Sisi utworzył ponadto na mocy dekretu Najwyższą Radę, w której kompetencjach leży tworzenie nowych projektów ustaw, które parlament będzie zobowiązany zatwierdzić.

Gospodarka:

Egipt to jedno z najbogatszych państw Afryki i najlepiej rozwiniętych na tym kontynencie. Na bliskim wschodzie kraj ten posiada status mocarstwa lokalnego. Utrzymanie Egiptowi zapewniają opłaty za kanał sueski, wydobycie ropy, gazu i turystyka. Ważną role w gospodarce odgrywa także hodowla bawełny i przemysł samochodowy.

W Egipcie działają 44 polskie firmy. W ciągu pięciu lat Polacy zainwestowali w Egipt 10,6 mln USD. Do Egiptu eksportowano polski węgiel. Obecnie do Egiptu Polska eksportuje urządzenia mechaniczne, artykuły chemiczne i wyroby papiernicze. Zaś Polska z Egiptu importuje: fosforyty, wyroby włókiennicze, tworzywa sztuczne, żywnośc, nawozy, wyroby z kamieni i ceramiki. Do lat 90-tych XX wieku Egipska firma Nasr montowała Polskie samochody takie jak: Polonez, Fiat 125p, Fiat 126p i Żuk (lokalna nazwa Ramses). Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo posiada rafinerie w Egipcie.

Arabska Republika Egiptu jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Światowej Organizacji Handlu (WTO) oraz Ligi Państw Arabskich (LPA).

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Abd al-Fattah as-Sisi
Stolica Kair
Liczba Ludności 82 536 770
Powierzchnia 1 001 450 km²
PKB całkowite  539,9 mld USD
PKB na osobe 6545 USD
grupy etniczne Arabowie,Koptowie

Partie polityczne:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Egipt posiada największą machinę wojenną Afryki i Bliskiego Wschodu. W siłach zbrojnych służy tam 465 000 żołnierzy. Egipcjanie toczyli przedtem wojny z Izraelem. Obecnie Egipt angażuje się w misje pokojowe m.in w byłej Jugosławii i Somalii. Sprzęt pochodzi od Rosji i ich sojuszników, Chin i Stanów Zjednocznych. Egipt posiada lokalny przemysł zbrojeniowy. Egipt posiada sprzęt z Polski. Jest to głównie sprzęt szkoleniowy, części zamienne do pojazdów i wyposażenie żołnierza. 100 Egipskich BRDM-2 zostało zmodernizowanych w Polsce.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Egiptu:

Biografie:

Galeria: