FANDOM

Embraer - brazylijskie przedsiębiorstwo lotnicze.

Embraer logo

Znak firmowy przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji samolotów szturmowych, transportowych, rolniczych oraz szkoleniowych. W latach 1999-2001 firma była największym eksporterem Brazylii (FRB). Obecnie jest trzecim największym eksporterem.

W latach 40-tych XX wieku władze Brazylii zaczęły pracować nad utworzeniem własnego przemysłu lotniczego. Aby wykształcić inżynierów tworzono instytuty naukowe. Jako pierwszy powstał, w 1950 roku, Instituto Tecnólogico de Aeronáutica, znany w Brazylii jako ITA. ITA jest obecnie częścią Comando-Geral de Tecnologia Aerospacial, czyli CTA – wojskowego centrum badań aeronautyczno-kosmicznych, stworzonego w 1953 roku na wzór National Advisory Committee on Aeronautics, czyli amerykańskiego poprzednika NASA. W skład CTA wchodzą także m.in. Instituto de Aeronaútica e Espaço (IAE) – instytut naukowy pracujący nad nowymi technologiami lotniczym, obronnymi i kosmicznymi, Instituto de Estudos Avançados (IEAv) - kształcący m.in. fizyków jądrowych, oraz Instituto de Fomento e Coodernação Industrial (IFI) który jest m.in. instytucją wydająca w Brazylii lotnicze certyfikacje. Wszystkie te instytuty mieszczą się w São José dos Campos, tam gdzie swą siedzbę ma obecnie także Embraer.
EMB170

Embraer 170

W 1965 roku rozpocząto prace nad pierwszym samolotem Embraera 110 Bandeirante. Był to niewielki samolot transportowo-pasażerski na rynek cywilny i wojskowy. Rok później w lipcu 1969 roku Ministerstwo Lotnictwa powołało firmę Embraer. W 1970 roku oblatany został Embraer 202 Ipanema - samolot rolniczy. W sierpniu 1974 Embraer podpisał umowę z amerykańskim Piperem na produkcje jego samolotów. W Brazylii produkowano na licencji  modele Piper PA-34 Seneca jako Embraer EMB 810 i Piper PA-34 jako EMB 820. W roku 1980 roku Embraer rozpoczął prace nad kolejnym projektem - EMB 120. Był to 30-miejscowy samolot turbośmigłowy z ciśnieniową kabiną przeznaczony do transportu regionalnego. Maszyna została oblatana w lipcu 1983 roku. Samolot wszedł do służby w 1985 roku. Pierwszym nabywcą były linie ASA - Atlantic Southeast Airlines ze Stanów Zjednoczonych (USA). Łącznie sprzedano 356 samolotów EMB-120 odbiorcom z 14 krajów. W roku 1989 Embraer rozpoczął prace nad projektem odrzutowca o zasięgu regionalnym - Embraera 145. W 1996 roku samolot otrzymał certyfikaty CTA i FAA, a w 1997 europejskiego JAA (Joint Aviation Authorities). W lipcu 1990 roku miał miejsce oblot maszyny dyspozycyjnej CBA 123 Vector. Nie odniosła ona jednak sukcesu, a Embraer pogrążył się w kryzysie finansowym.
250px-Polish-Gov-Embraer-SP-LIG

Embraer 175 Polskiego prezydenta

W roku 1993 roku Embraer podpisał porozumienie z firmami mającymi współpracować z nim przy produkcji ERJ-145. Były to hiszpańska Gamesa, C&D z USA, chilijski ENAER i belgijska Sonaca. Łącznie w programie ERJ-145 bierze udział 350 dostawców, w tym 10 partnerów produkujących systemy: Rolls-Royce, Honeywell, TRW Lucas, Goodrich, Liebherr, Hamilton Sundstrand, Parker Aerospace, Thales, Sierracin i EATON. W 1998 roku pojawiła się jego mniejsza wersja, ERJ-135, zaś w sierpniu 1999 roku Embraer rozpoczął prace nad kolejną maszyną - Embraerem 170.  Oblot maszyny nastąpił 19 lutego 2002 roku. W latach 2003-2004 powstały wersje rozwojowe - EMB175, EMB190 i EMB195. 31 Marca 2001 roku został oblatany Embraer Legacy 600 - odtrzutowiec dyspozycyjny bazujący na samolatach z rodziny Embraera 145. Pod koniec czerwca 2000 odbyła swój pierwszy lot wersja ERJ-140, a 23 lipca tego roku Embraer wszedł na giełdę w Sao Paulo.
Super-Tucano-foto-4-Embraer

Super Tucano sił brazylijskich

Embraer ostatnio wprowadza do oferty samoloty biznesowe. W lipcu 2007 roku obatano nowy mały samolot dyspozycyjny Embraer Phenom 100, a w następnym roku nieco większego Phenom 300. W październiku 2007 roku odbył się także pierwszy lot dużego samolotu dyspozycyjnego Embraera Lineage 1000. Na 2013 rok planowany jest oblot samolotów Embraer Legacy 450 i Embraer Legacy 500.

Produkty:

Użytkownik:Dominikier35 15 Czerwiec 2013 11:15