FANDOM

Eurocopter AS332 Super Puma - śmigłowiec wielozadaniowy i transportowy konstrukcji francuskiej. Większa wersja rozwojowa śmigłowca Aerospatiale SA 330 Puma.

Superpuma

Śmigłowiec Super Puma został oblatany we wrześniu 1978 roku i był to przerobiony SA 330 Puma. Modyfikacja polegała na powiększeniu kadłuba, wymianie silników na mocniejsze Turboméca Makila o mocy 1700 KM, zastosowaniu nowej awioniki i nowego wirnika głównego wykonanego z kompozytów. Inżynierowie Aerospatiale planowali użyć w Super Pumie wirnika typu Fenestron. 0 października 1980 oblatano dłuższą o 76,5 cm wersję oznaczoną jako AS332L, a certyfikowano ją w 1985 roku. Ulepszona wersja przedłużonej Pumy, AS332L1 z nowymi silnikami Turboméca Makila 1A1 pojawiła się w 1986 roku. 31 specjalnie wyposażonych egzemplarzy tej wersji, używanych na platformach wiertniczych na Morzu Północnym przez firmę Bristow Helicopters zostało oznaczonych jako Tiger. Obecnie AS332L1 jest wciąż produkowany, ale sukcesywnie zastępuje go zmodyfikowana wersja AS332L2 Super Puma Mk II, charakteryzująca się jeszcze dłuższym kadłubem umożliwiającym zainstalowanie dodatkowego rzędu siedzeń, nową awioniką, nowym typem głowicy oraz dłuższymi łopatami wirnika głównego.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Wirnik czterołopatowy, laminatowy. Podwozie kołowe trójpodporowe z kołami przednimi, chowane w locie.
Schweizer Luftwaffe - Eurocopter Super Puma

Eurocopter AS332M-1 Super Puma Szwajcarskich Sił Powietrznych

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Francja
  • Producent: Airbus Helicopters
  • Typ śmigłowca: transportowy
  • Załoga: 2 osoby + 20 - 25 pasażerów
  • Prototypy: 1978
  • Produkcja: ...
  • Wyprodukowane egzemplarze:

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: 2 turbowałowe Turbomeca Makila 1A1 o mocy 1819 KM lub 1A2 o mocy 1845 KM
  • Średnica wirnika: 15,58 m
  • Długość kadłuba: 15,52 m
  • Wysokość: 4,92 m
  • Masa własna: 4 370 kg
  • Masa całkowita: 8 350 kg
  • Prędkość maks: 294 km/h
  • Wznoszenie: 8,8 m/s
  • Pułap: 7 200 m
  • Zasięg: 831 km
  • Zapas paliwa: ...
  • Uzbrojenie: ...

Wersje:Edytuj

  • AS332 Super Puma - wersja podstawowa
  • AS532 Kuguar - wersja wojskowa

Użytkownicy:Edytuj