Euromyśliwiec Tajfun (ang. Eurofighter Typhoon) - samolot myśliwski wielozadaniowy konstrukcji europejskiej IV+ generacji.

Euromyśliwiec Tajfun

Samolot Tajfun został zaprojektowany w połowie lat 80-tych w ramach projektu European Fighter Aircraft (EFA), nazwanego roboczo w czerwcu 1986 roku jako Eurofighter przez konsorcjum czterech europejskich firm lotniczych: włoskiej Aeritalia (obecnie Alenia Aeronautica), brytyjskiej BAE Systemszachodnioniemieckiej MBB (obecnie DASA) oraz hiszpańskiej CASA. Projekt Euromyśliwca powstał w celu zastąpienia przestarzałych samolotów myśliwskich używanych przez siły powietrzne krajów Zachodniej Europy, które odbiegały znacząco parametrami od amerykańskich F-15 Orzeł i F-16 Walczący Sokół oraz radzieckich MiG-29 oraz Suchoj Su-27. Początkowe zapotrzebowanie Wielkiej Brytanii na myśliwiec wynosiło 250 sztuk, Niemiec (NRF) – również 250, Italii – 165, Hiszpanii – 100. Specyfikacja europejskiego myśliwca została ogłoszona oficjalnie we wrześniu 1987 roku, a produkcję planowano rozpocząć w 1992 roku. Jak się później okazało, okres ten wydłużył się o ponad 10 lat. Eurofighter miał być głównie myśliwcem przewagi powietrznej z dodatkową możliwością atakowania celów naziemnych. Do wykonywania tych zadań konieczna była duża zwrotność i wysokie osiągi. Wymagano również niskiego przekroju radarowego RCS oraz zdolności do operowania z krótkich lądowisk. Formalne podpisanie kontraktu na osiem prototypów przyznanego międzynarodowemu konsorcjum „EuroFighter” nastąpiło 23 listopada 1988 roku.

Samoloty myśliwskie Tajfun Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii w locie

Konstrukcja kompozytowo-aluminiowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat delta w układzie dolnopłata, układ kaczki. Wloty powietrza pod kadłubem. Kabina hermetyzowana, klimatyzowana z fotelami wyrzucanymi Martin-Baker Mk 16A. Podwozie z kołem przednim chowane w locie. Na wyposażenie standartowe samolotu składają się systemy nawigacji INS jak i GPS, radiowy sytem nawigacyjny ILS, wysoce zintegrowany podsystem obronny DASS o nazwie „Praetorian” zapewniający wykrycie, rozpoznanie oraz przeciwdziałanie wielu zagrożeniom różnych rodzajów w tym samym czasie. Dodatkowe wyposażenie maszyny stanowi zaawansowany system ostrzegający o bliskości ziemi GPWS opracowany na podstawie wykorzystywanego przez włoskie samoloty Panavia Tornado systemu TERPROM, ale znacznie unowocześniony i w pełni zintegrowany z systemami obrazowania i sterowania w kabinie pilota.

Samoloty Tajfun Sił Powietrznych Hiszpanii

Oblotu prototypu nazwanego oficjalnie Eurofighter EF2000 (roboczo DA1) dokonano 27 marca 1994 roku w mieście Manching w Niemczech. W 1997 roku złożono ostateczne zamówienia na samoloty. Okazało się, że zapotrzebowanie znacznie odbiega od początkowych deklaracji i wynosi: 232 sztuki dla Wielkiej Brytanii, 180 dla Niemiec, 121 dla Italii i 87 dla Hiszpanii. W związki z tym zmieniono udział w jego produkcji analogicznie do liczby zamówionych maszyn: 37,5% dla BAE Systems, 29% dla DASA, 19,5% dla Aeritalia oraz 14% dla CASA. We wrześniu 1998 roku na wniosek członków projektu zmieniono oznaczenie samolotu nadając mu nazwę Eurofighter EF2000 Typhoon aby uniknąć określania go różnymi nazwami w poszczególnych krajach. Ze względu na opóźnienia z wejściem samolotu do produkcji przed 2000 rokiem zrezygnowano z członu EF2000, zostawiając ostatecznie nazwę Eurofighter TyphoonProdukcja seryjna samolotu Euromyśliwiec Tajfun ruszyła w 2003 roku w ramach trzech oddzielnych kontraktów (transz), z których każdy dotyczy samolotu o coraz większych zdolnościach bojowych. W 2008 roku samolot znajdował się na uzbrojeniu austriackich, brytyjskich, hiszpańskich, niemieckich oraz włoskich sił powietrznych. Ponadto zainteresowanie konstrukcją przejawiła Arabia Saudyjska podpisując kontrakt o wartości około 6,4 miliarda euro na dostawę 72 samolotów tego typu. Jest to jedyny kraj z poza Europy mający na wyposażeniu Euromyśliwiec Tajfun. W 2020 roku dołączy do niej Kuwejt, który w ramach podpisanego w 2016 roku kontraktu zamówił 28 samolotów. W grudniu 2019 roku niemiecką fabrykę Airbusa w Manching opuścił ostatni Euromyśliwiec Tajfun wyprodukowany na potrzeby niemieckiej Luftwaffe. Tym samym zakończono dostawę wszystkich 143 zamówionych samolotów dla niemieckiego lotnictwa wojskowego. W tym samym miesiącu również ostatnia zamówiona maszyna trafiła do lotnictwa Hiszpanii.

Euromyśliwiec Tajfun Niemieckich Sił Powietrznych z pełnym wachlarzem uzbrojenia

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Hiszpania, Italia (RI), Niemcy (NRF), Wielka Brytania
  • Producent: Eurofighter GmbH
  • Typ samolotu: myśliwski wielozadaniowy
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1994
  • Produkcja: 2003 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: 550 szt.

    Samolot myśliwski Euromyśliwiec Tajfun lotnictwa wojskowego Arabii Saudyjskiej w locie patrolowym nad Abu Dhabi

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe EuroJet EJ200
  • Rozpiętość: 10,95 m
  • Długość kadłuba: 15,96 m
  • Wysokość: 5,28 m
  • Powierzchnia nośna: 50,00 m²
  • Masa własna: 11 000 kg
  • Masa całkowita: 23 000 kg
  • Prędkość maks.: 2 120 km/h (2Ma)
  • Prędkość min: 203 km/h
  • Wznoszenie: 315 m/s
  • Pułap: 18 300 m
  • Zasięg: 3 706 km
  • Zapas paliwa: 4 996 l
  • Rozbieg: 300 m
  • Dobieg: 700 m
  • Uzbrojenie:

Łączny udźwig uzbrojenia podwieszanego na 13 węzłach uzbrojenia: 6 500 kg

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • "Nowości w programie Eurofighter" Lotnictwo nr 2/2020 Luty

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:15, kwi 28, 2015 (UTC)IljinM.

Ostatnia aktualizacja danych: 28 stycznia 2020 roku