Republika Francuska (fr. République Française) - państwo w Europie Zachodniej, posiadające także zamorskie terytoria na innych kontynentach.

175px-Armoiries république française.svg.png
800px-Flag of France.svg.png

Francja rozciąga się od Morza Śródziemnego na południu do kanału La Manche i Morza Północnego na północy, oraz od Renu na wschodzie do Zatoki Biskajskiej na zachodzie. Francuzi często nazywają swój kraj l'Hexagone (sześciokąt) – pochodzi to od kształtu Francji.

Francja graniczy z Belgią, Luksemburgiem, Niemcami, Szwajcarią, Włochami, Monako, Andorą i Hiszpanią. Terytoria zamorskie graniczą również z Brazylią, Surinamem i Holandią. Kraj jest połączony z Wielką Brytanią przez tunel pod kanałem La Manche.

Republika Francuska jest państwem demokratycznym, w którym ważną rolę odgrywa prezydent. Jest również piątym najlepiej rozwiniętym krajem świata i jedenastym w rankingu warunków życia. Najważniejsze ideały Francji zawarte są w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela oraz w występującym na drukach urzędowych i monetach haśle rewolucji francuskiej: liberté, égalité, fraternité (wolność, równość, braterstwo).

Republika Francuska jest członkiem - założycielem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz Unii Europejskiej (UE). Francja odgrywa ważną rolę w polityce światowej i jest mocarstwem posiadającym broń atomową.

Informacje

Kraj Francja
Stolica Paryż
Prezydent Emanuel Macron
Liczba ludności 66 000 000
Powierzchnia (km²) 675 417
PKB na osobę (USD) 34 620
Jednostka monetarna 1 euro = 100 eurocentów (EUR, €)
Największe miasta * Paryż (11 840 000)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

Zobacz: Francuska broń

Armia:

Francuskie siły zbrojne stanowi Armia Francuska (AF) licząca 259 000 żołnierzy (stan na 2012 rok). Francja zalicza się do głównych mocarstw atomowych. Jej arsenał to około 300 głowic atomowych, które mogą być przenoszone na odległość do 6 tysięcy kilometrów. Francja, mimo że jest członkiem NATO (od 1949 roku), od 1966 nie uczestniczyła w wojskowych strukturach paktu – stan ten ma się jednak zmienić, ponieważ powrót do struktur wojskowych Sojuszu zapowiedział ówczesny Prezydent Sarkozy.

Armia Francuska stacjonuje w wielu krajach świata, głównie w Afryce. Cztery największe francuskie stałe garnizony poza Francją znajdują się na kontynencie afrykańskim. Największy zlokalizowany jest w Dżibuti (LRD) (w tym jednostka zamorska Legii Cudzoziemskiej), pozostałe na wyspie Reunion na Oceanie Indyjskim, w Senegalu i Gabonie w Afryce Zachodniej. Francuskie wojska stacjonują również w Wybrzeżu Kości SłoniowejCzadzie oraz w Republice Środkowoafrykańskiej.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Francji:

Sprzęt i uzbrojenie historyczne (sprzed i podczas II wojny światowej):

Służby porządkowe:

Biografie:

Galeria: