GAZ-2975 Tygrys (ros. ГАЗ-2975 Тигр) - opancerzony samochód terenowy konstrukcji rosyjskiej.

Gaz-2975 Tigr

GAZ Tygrys to samochód terenowy klasy LMV, interwencyjno-patrolowy. Jest wojskową wersją cywilnego samochodu terenowego GAZ-2330 produkowanego przez Gorkowski Zakład Samochodowy (GAZ) w Niżnym Nowgorodzie. Był to wspólny projekt GAZ i Bin Jahr Group ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) i King Abdullah Design. Lecz ostatecznie Arabowie wycofali swój udział w rozwoju pojazdu. Podobnie jak swój cywilny odpowiednik miał swoją premierę w Dubaju.

Opancerzony samochód terenowy GAZ-2975 Tigr

Karoseria pojazdu jest wykonana w całości z metalu i wyposażona w przedział mieszczący 1 500 kg ładunku oraz 4-osobową załogę (trzydrzwiowa wersja samochodu może przewieźć od 6-9 osób i 1 200 kg ładunku - dot. to wersji policyjne oraz wojskowej). Przedział ładunkowy ponadto wyposażono w siedzenia mogące pomieścić od 2-4 osób. Samochód posiada system obrony przed bronią masowego (ABC). Pojazd jest uniwersalny pod względem paliwa, które go napędza. Dzięki specjalnej trwałej konstrukcji może być napędzany zarówno naftą, olejem napędowym, benzyną lub mieszanka tych paliw. Ma to kolosalne znaczenie w trakcie działań wojennych, gdy często trudno o paliwo dobrej jakości przygotowane specjalnie na potrzeby pojazdów wojskowych.

GAZ-233034 SPM-1 wersja dla Oddziałów Mobilnych Specjalnego Przenaczenia (OMON) rosyjskiej Milicji

GAZ Tygrys produkowany jest na eksport od 2007 roku. Na wyposażenie Armii Rosyjskiej wszedł w połowie 2013 roku. W Armii Rosyjskiej pojazd konkuruje z LMV-Ryś (licencyjny Iveco LMV). Wojska rosyjskie użyły go w czasie wojny z Gruzją w 2008 roku.

Informacje[edytuj | edytuj kod]

Dane podstawowe:[edytuj | edytuj kod]

Dane techniczne:[edytuj | edytuj kod]

  • Silnik: wysokoprężny, z turbodoładowaniem początkowo GAZ-562, obecnie YaMZ-5347-10 o mocy 215 KM
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 5-biegowa, automatyczna

    GAZ Tigr w wersji sanitarnej przeznaczony do ewakuacji medycznej z pola walki

  • Pancerz: brak danych
  • Długość: 4,61 m
  • Szerokość: 2,20 m
  • Wysokość: 2,00 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 7 200 kg
  • Prędkość maks.: 155 km/h (na szosie), 90 km/h (w terenie)
  • Zasięg: brak danych
  • Zapas paliwa: 2 X 70 l (140 l)

Użytkownicy:[edytuj | edytuj kod]

Źródła:[edytuj | edytuj kod]

Użytkownik:Dominikier35