FANDOM

GAZ-3308 Sadko (ros. ГАЗ-3308 Садко) - terenowy 2-osiowy samochód ciężarowy konstrukcji rosyjskiej, następca samochodu ciężarowego GAZ-66.

GAZ-3308 Sadko 1

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-3308 Sadko fot. Witalij Kuźmin

Pod koniec lat 80-tych używany przez Armię Radziecką samochód ciężarowy GAZ-66 stawał się konstrukcją przestarzałą i wymagał wymiany. Dlatego w Gorkowskim Zakładzie Samochodowym (GAZ) rozpoczęto prace rozwojowe nad jego następcą, które zakończyły się opracowaniem w 1990 roku prototypowego samochodu ciężarowego GAZ-3301. Różnił się on od GAZa-66 nowoczesną, bezpieczniejszą i bardziej ergonomiczną kabiną, 125-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym, wzmocnionymi mostami oraz mocniejszą ramą. Jednak doświadczenia Armii Radzieckiej wyniesione z wojny w Afganistanie wykazały, że kierowcy ciężarówek z kabiną umieszczoną nad kołami są bardziej narażeni na porażenie i śmierć podczas eksplozji miny w przypadku najechania na nią ciężarówki w przeciwieństwie do kierowców ciężarówek z kabiną umieszczoną za wysuniętą maską. Dlatego pomimo pomyślnego ukończenia wszystkich testów GAZ-3301 nie został przyjęty do służby. Nadal kontynuowano produkcję samochodu GAZ-66. Niemniej jednak w zakładach GAZ dalej trwały prace nad opracowaniem nowego pojazdu. Uwzględniając doświadczenia związane z użytkowaniem GAZa-66 z kabiną umieszczoną nad silnikiem i jej nieodłącznymi wadami (niebezpieczeństwo dla załogi przy najechaniu na minę, trudności w dostępie do silnika oraz niski komfort), zarząd zakładu powrócił do układu konstrukcyjnego z silnikiem umieszczonym przed kabiną.

GAZ-3308 Sadko (2)

GAZ-3308 Sadko należący do Armii Rosyjskiej podczas defilady wojskowej

Konstrukcja Gaz-3308 jest typowa dla samochodów ciężarowych. Samochód zbudowano w układzie jezdnym czterokołowym z napędem na wszystkie koła (4X4) i manualną skrzynią biegów. Z przodu pod wysuniętą maską umieszczono początkowo benzynowy silnik benzynowy ZMZ-5231, a w nowszych wersjach silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem JaMZ-53442. Za silnikiem mieści się kabina w której zamontowano  fotele dla kierowcy oraz pasażera. Za kabiną kierowcy znajduje się stalowa skrzynia  ładunkowa o ładowności 2 ton z otwieraną tylną burtą. Maska, kabina i skrzynia ładunkowa są umieszczone na otwartej ramie wspartej na dwóch sztywnych mostach, amortyzowanych resorami piórowymi oraz amortyzatorami olejowymi.

GAZ-3308 - sadko

GAZ-3308 Sadko podczas jazdy w terenie

Pierwszy prototyp nowego samochodu powstał już po upadku Związku Radzieckiego (ZSRR) w 1995 roku pod oznaczeniem GAZ-3309P. W grudniu 1997 roku rozpoczęto produkcję seryjną pod oznaczeniem GAZ-3308 i nazwą własną Sadko. Samochód dość szybko został przyjęty na wyposażenie Armii Rosyjskiej zastępując stopniowo w służbie swego poprzednika GAZ-66-40. Pierwszym zagranicznym odbiorcą nowego pojazdu została Białoruś (RB), gdzie w połowie 2000 roku GAZ-3308 został przetestowany w siłach zbrojnych, a następnie przyjęto go na wyposażenie Służby Granicznej Republiki Białorusi. W 2005 roku pierwsze 114 egzemplarzy ciężarówki zostało zamówionych i wysłanych do Syrii (SRA), gdzie po przejściu testów zostały przyjęte w 2007 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych Syrii. W lutym 2013 roku zaczęto produkować wersję GAZ-33088 wyposażoną w nowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem JaMZ-53442 spełniający normy środowiskowe Euro-4. Zewnętrznie nowa wersja wyróżnia się chwytem powietrza do komory silnika umieszczonym po lewej stronie kabiny kierowcy, co pozwala samochodowi pokonywać przeszkody wodne.

GAZ-33081 Myśliwy

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-3308 Myśliwy

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie: nie przewidziano
  • Silnik: gaźnikowy, widlasty, 8-cylindrowy ZMZ-5231 o mocy 130 KM lub wysokoprężny z turbodoładowaniem JaMZ-53442 o mocy 149 KM
  • Skrzynia biegów:
  • Pancerz: brak opancerzenia
    Integrated Safety and Security Exhibition 2011 (362-31)

    Samochód strażacki AC-3,0-40 na podwoziu GAZ-33081 Myśliwy-II fot. Witalij Kuźmin http://vitalykuzmin.net/?q=node/362

  • Długość: 6,34 m
  • Szerokość: 2,34 m
  • Wysokość: 2,59 m
  • Prześwit: ...
  • Masa własna: 4 150 kg
  • Masa całkowita: 6 450 kg
  • Prędkość maks.:
  • Zasięg:
  • Zapas paliwa:

Wersje:

  • GAZ-3308 Sadko - pierwsza wersja produkcyjna wyposażona w silnik gaźnikowy ZMZ-5231 o mocy 130 KM. Produkowana od 1997 roku.
  • GAZ-3308 Myśliwy - wersja samochodu GAZ-3308 z wydłużoną o 1,15 metra 5-cio osobową kabiną opracowaną przez przedsiębiorstwo Technospas-NN.
  • GAZ-33081 - wersja wyposażona w silnik wysoprężny z turbodoładowaniem MMZ D-245 o mocy 117 KM.
  • GAZ-33081 Myśliwy-II - wersja samochodu GAZ-33081 z wydłużoną pięciomiejscową kabiną opracowaną przez przedsiębiorstwo "Czajka-Serwis"
  • GAZ-3305 Rodak - wersja samochodu GAZ-3308 o zwiększonej do 4 ton ładowności, wyposażona w podwójne koła na tylnej osi i wzmonione resory.
  • GAZ-33086 Rodak - wersja samochodu GAZ-33085 Rodak wyposażona w silnik wysokoprężny MMZ-245.7. Produkowana od 2005 roku.
  • GAZ-33088 Sadko - wersja samochodu GAZ-3308 wyposażona w mocniejszy silnik wysoprężny z turbodoładowaniem JAMZ-53442 o mocy 149 KM o normie środowiskowej Euro-4. Produkowana od 2013 roku.
    GAZ-3308 Sadko - sylwetka

    Sylwetka samochodu GAZ-3308 Sadko w trzech rzutach

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 19:31, gru 22, 2018 (UTC)IljinM.