FANDOM

General Dynamics F-16 Walczący Sokół (ang. General Dynamics F-16 Fighting Falcon) - samolot myśliwski wielozadaniowy konstrukcji amerykańskiej IV generacji.

463px-F-16C Fighting Falcon

Samolot F-16 Fighting Falcon Sił Powietrznych USA

Samolot F-16 jest od 1993 roku produkowany przez Lockheed Corporation, obecnie Lockheed Martin. Od drugiej połowy lat 70-tych do 2007 roku wyprodukowano 4 459 egzemplarzy.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa, płat skośny. Wlot powietrza pod kadłubem. Kabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiornik paliwa w kadłubie i w skrzydłach. Podwozie z kołem przednim chowane.

Samolot F-16 jest użytkowany przez siły powietrzne 25 krajów, w tym Polski (do której pierwsza para trafiła 8 listopada 2006 roku). W Polsce, wbrew dosłownemu tłumaczeniu, przyjęto nazwę "Jastrząb" dla odróżnienia od używanego w polskim lotnictwie śmigłowca wielozadaniowego PZL W-3 Sokół. Wśród amerykańskich pilotów znany pod nazwą Viper (Żmija).
Kopia 11

Samolot F-16 "Jastrząb" Polskich Sił Powietrznych w locie

Cena jednego egzemplarza (bez uzbrojenia) w zależności od wersji wynosiła w 1998 od 15 do 18 milionów USD nie uwzględniając wersji F i E przeznaczonej dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które za samo stworzenie wersji blok 60 zapłaciły 3 mld USD (najbardziej zaawansowane z F-16). Cena jednostkowa egzemplarza dla Polski wraz z bogatym pakietem logistycznym i najnowocześniejszym uzbrojeniem wyniosła 73 mln USD.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

F16
Państwo USA
Konstruktor General Dynamics
Typ Samolot wielozadaniowy
Załoga 1 / 2
Lata produkcji 1976 - nadal
Rozpiętość (m) 9,8
Długość (m) 14,8
Wysokość (m) 4,8
Powierzchnia nośna (m²) 27,87

Użytkownicy:

  • Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) - 79szt.