FANDOM

Gruzja - państwo w Azji leżące na Kaukazie Południowym położone nad Morzem Czarnym.
Greater coat of arms of Georgia.svg

Godło Gruzji

Flag of Georgia.svg

Flaga Gruzji

Gruzja graniczy z Republiką Abchazji (RA), Federacją Rosyjską (FR), Republiką Osetią Południowej (ROP), Republiką Turcji (RT), Republiką Armenii (RA), Azerbejdżanem.

Podstwawowymi produktami gruzińskiej gospodarki są wino, woda mineralna, zboża, pojazdy, owoce i orzechy, eksportowane głównie do Turcja (13,9%), USA (12,1%), Azerbejdżan (11,2%), Ukraina (7,6%), Armenia (5,9%), Rosja (3,7%). Eksport w 2007 roku wyniósł 1,24 mld, lecz import jest dużo wyższy i wyniósł w 2007 roku 5,2 mld. Obecnie w Gruzji mimo stabilnej gospodarki sytuacja jest krytyczna. Po wojnie w 2008 roku dwie republiki autonomiczne Abchazja oraz Osetia Południowa ogłosiły się niepodległymi państwami i odłączyły się od Gruzji (do 2004 roku Adżaria również była niepodległa), stosunki z Rosją od czasu wojny są napięte, społeczeństwo jest podzielone, a władza sprawowana w sposób autorytarny. W Gruzji stacjonuje misja pokojowa ONZ UNOMIG, obenie składająca się z obserwatorów i pracowników cywilnych.

Informacje

Prezydent Michaił Saakaszwili
Stolica Tbilisi
liczba ludności 4 630 841
powierzchnia 69 700 km2
PKB całkowite 14,367 mld USD
PKB na osobe 5456 USD
niepodległość 9 kwietnia 1991

Partie polityczne:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

Wojny które prowadziła Gruzja:

  • Wojna w Osetii Południowej 1992
  • Wojna domowa w Gruzji
  • Wojna w Osetii Południowej 2008

Armia:

Wojsko Gruzińskie jest podzielone na wojska lądowe, marynarkę wojenną i siły powietrzne. Są one wyposażone w sprzęt pochodzący z czasów byłego ZSRR, a także w nowoczesną broń kupioną m.in w USA, Ukrainie, Bułgarii i Polsce (RP).

Sprzęt i uzbrojenie wojska Gruzji:

Biografie:

  • Lado Gudiaszwili - malarz, grafik, scenograf
  • Józef Stalin (Dżugaszwili) - przywódca ZSRR, dyktator
  • Jakow Dżugaszwili - radziecki wojskowy, syn Józefa Stalina

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35