FANDOM

Kooperacyjna Republika Gujany (KRG) - państwo socjalistyczne w Ameryce Południowej, położone nad Oceanem Atlantyckim.
COAT OF ARMS of GUYANA

Godło Kooperacyjnej Republiki Gujany

Flag of Guyana.svg

Flaga Kooperacyjnej Republiki Gujany

Kooperacyjna Republika Gujany graniczy od północnego zachodu z Boliwariańską Republiką Wenezueli (BRW), od południowego zachodu i południa z Federacyjną Republiką Brazylii (FRB), a od wschodu z Surinamem. Północną część kraju stanowi pobrzeże Oceanu Atlantyckiego. Gujana dzieli się na 10 regionów.

W przeszłości Gujana była kolonią brytyjską, niepodległość proklamowano 26 maja 1966 roku.

Historia:

Tereny współczesnej Gujany Europejczycy odkryli i zaczęli eksplorować na początku XVI wieku. Zamieszkiwali tu wówczas Indianie z polemion Arawaków. Utworzenie kolonii brytyjskiej (Gujany Brytyjskiej) datuje się na 1831 rok. Graniczyła ona z Gujaną Holenderską (obecnie Surinam), a nieco dalej na południowy wschód znajdowała Gujana Francuska, do dziś pozostająca terytorium zależnym tej europejskiej metropolii. W 1943 roku rozszerzono autonomię kraju. W 1951 roku powstał gujański ruch niepodległościowy: Ludowa Partia Postępowa (LPP) mająca radykalnie lewicowy charakter. Partia zwyciężyła w wyborach z 1953 roku, przez co w kraju doszło do interwencji zbrojnej wojsk brytyjskich, które odsunęły partię od władzy, osadziły wielu jej przywódców w więzieniach i wprowadziły stan wyjątkowy. W 1955 roku w ramach ruchu niepodległościowego doszło do rozłamu (po części spowodowanego przez działalność władz kolonialnych), w wyniku którego powstał bardziej umiarkowany, jednakże wciąż lewicowy Ludowy Kongres Narodowy (LKN), który stał się ugrupowaniem popieranym przez ciemnoskórych oraz władze brytyjskie. Od czasu rozłamu LPP stała się partią prezentującą głównie interes ludności pochodzenia hinduskiego. Partia Postępowa ponowne rządy objęła w 1957 i kontynuowała działania zmierzające do uzyskania przez kraj niepodległości. W 1964 roku władzę objął LKN. Brytyjczycy uznali niepodległość Gujany w 1966 roku, a cztery lata później stała się ona republiką. Pomimo uzyskania niepodległości, lewicowe skłonności rządu Gujany nie spodobały się rządowi Stanów Zjednoczonych (USA), który poprzez działania CIA próbował ingerować w sprawy wewnętrzne kraju przez cały okres zimnej wojny. Mimo niechęci USA rząd rozpoczął program socjalistycznych reform. W okresie zimnej wojny Gujana pozostała neutralna, a militarną współpracę wojskową nawiązała z Brazylią (FRB), Gwineą, Koreą Północną (KRLD), Somalią, Jugosławią (SFRJ) oraz Republiką Kuby (RK). Na początku lat 70-tych doszło do szerokich akcji protestacyjnych, których celem było odzyskanie ziem przodków przez bezrolnych z rąk właścicieli przemysłu cukrowego i rządu. Akcja ta okazała się połowicznym sukcesem protestujących i zmianami w prawie gruntowym kraju. W 1983 roku do zachodniej części Gujany wysunęła żądania terytorialne sąsiednia Wenezuela. W 1985 roku porzucono program socjalistycznych reform i skierowano gospodarkę na tory wolnorynkowe. W 1992 roku do władzy doszła opozycyjna Ludowa Partia Postępowa, która powstrzymała przemiany gospodarcze i ponownie wprowadziła gospodarkę socjalistyczną. 

Ramotar

Prezydent Kooperacyjnej Republiki Gujany Donald Ramotar

Geografia:

W Gujanie można wyróżnić trzy regiony geograficzne różniące się ukształtowaniem terenu. Najwyższa część kraju leży na obszarze Wyżyny Gujańskiej porozcinanej na osobne masywy wieloma dolinami rzek. W jednym z łańcuchów górskich, na połączeniu granic z Brazylią i Wenezuelą, znajduje się najwyższy szczyt kraju Roraima (2 810 m n.p.m.). Wyżyna obniżając się w kierunku oceanu tworzy równinne i pagórkowate tereny porośnięte lasami równikowymi, a wzdłuż rzek, galeriowymi. Lasy zajmują powierzchnię około 80% kraju. Nad oceanem rozciąga się pas płaskich, błotnistych nizin, sięgających od 8 do 65 km w głąb lądu.

Sieć rzeczna Gujany jest gęsta i dobrze rozwinięta. Najdłuższa z rzek Gujany to Essequibo (ok. 1 000 km), uchodząca szeroką deltą do Oceanu Atlantyckiego. Na jej lewych dopływach znajdują się liczne wodospady.

Gospodarka:

Na terytorium Gujany znajdują się cenne surowce mineralne. Najważniejszym surowcem w kraju są boksyty. Pozatym wydobywa się rudę manganu, złoto i diamenty.

Kooperacyjna Republika Gujany jest członkiem organizacji międzynarodowych: Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) oraz Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: angielski
  • Stolica: Georgetown
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Donald Ramotar
  • Powierzchnia: 214 970 km²  (83. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 797 769 (163. miejsce na świecie)
  • Jednostka monetarna: Dolar gujański

Partie polityczne:

  • Ludowa Partia Postępu (LPP) - socjalistyczna
  • Ludowy Kongres Narodowy (LKN) - socjaldemokratyczna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:

  • brak

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Gujany:

Biografie:

  • Donald Ramotar

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:43, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.