FANDOM

HAL Dhruv - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji indyjskiej produkowany przez Hindustan Aeronautics Limited
HAL Dhruv for Karnataka Govt

HAL Dhruv

Prace nad śmigłowcem rozpoczęto w 1984 roku. Nowy śmigłowiec miał zastąpić używane przez indyjską armię licencyjne francuskie Aerospatiale Alouette II. W konstrowaniu maszyny pomagała niemiecka firma MBB.

Oblotu prototypu dokonano w 1992 roku, lecz z powodu cięć budżetowych w Indyjskiej armii i testach nuklearnych rozwój konstrukcji musiał zostać przedłużony. W marcu 1998 odbył się test śmigłowca na okręcie Viraat INS. W 2002 roku śmigłowiec został wprowadzony do produkcji. W 2007 roku oblatano uzbrojoną wersje śmigłowca HAL Rudra. Jest to lekki śmigłowiec bojowy dla indyjskich sił zbrojnych.
HAL Dhruv Indyjskich Sił Powietrznych ILA Berlin 2008r. fot.W.H.

HAL Dhruv Indyjskich Sił Powietrznych Berlin 2008 rok fot. Wacław Hołyś

W 2005 Indie uziemniły swoją flote HAL Dhruv z powodu nadmiernej wibracji wirnika ogonowego w jednym z egzemplarzy. Po przeprojektowaniu wirnika ogonowego i recertyfikacji śmigłowce wróciły do służby w marcu 2006. W 2007 Komitet Indyjskiej Obrony w swoim raporcie stwierdził że: "HAL Dhruv jako jeden z czterech obszarów tematycznych posiada wysoki potencjał eksportowy. Śmigłowiec jest obecnie używany w kilkunastu krajach Azji i Ameryki Południowej."

HAL Dhruv to tradycyjna konstrukcja śmigłowca. 29 procent jego masy własnej stanowią materiały kompozytowe. Napęd śmigłowca stanowi silnik Turbomeca TM333-2B zamontowany nad kabiną. Wirnik główny może być ręcznie składany, noże są zamontowane pomiędzy płytami z wzmocnionego włókna węglowego. Kadłub śmigłowca jest wykonany z kevlaru i włókna węglowego. HAL Dhruv posiada strefę zgniotu. 

Śmigłowiec wyposażono również w automatyczny system kontroli lotów. System awioniki składa się z: komunikacji radiowej, radaru pogody, systemu nawigacji i radiowysokościomierza. Izraelska firma IAI opracowała dla HAL Dhruv system wykrywania i warfare elektroniczny. 
Dhruv l4

Śmigłowiec HAL Dhruv Indyjskich Sił Powietrznych w locie

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

Użytkownicy:Edytuj

Wojskowi:Edytuj

 Cywilni:Edytuj

  • Indie (RI) - MSW, Oil and Natural Gas Corporation, rząd stanowy Chhattisgarh i Jharkhand
  • Mauritius - Policja
  • Turcja - służba zdrowia - 3szt.
  • Peru - służba zdrowia - 2szt.

Użytkownik:Dominikier35 31 Maj 2013 14:14