FANDOM

Republika Iraku (RI), arab. Dżumhurijjat al-Irak (DI) - państwo w Azji Zachodniej położone nad Zatoką Perską.
Coat of arms (emblem) of Iraq 2008.svg

Godło Republiki Iraku

Flag of Iraq.svg

Flaga Republiki Iraku

Gospodarka:

Największym bogactwem naturalnym Iraku są bogate zasoby ropy naftowej oraz gazu ziemnego. Pod koniec lat 80-tych XX wieku roczne wydobycie plasowało Irak na drugim miejscu wśród bliskowschodnich producentów ropy naftowej. Dzięki dochodom uzyskiwanym z jej sprzedaży kraj systematycznie unowocześniał się, rozwijając swą infrastrukturę i tworząc nowe gałęzie przemysłu. Poza ropą naftową i gazem ziemnym Irak posiada bogate złoża siarki (Miszrak), fosforytów (Akaszot) i metali kolorowych. W rolnictwie jest zatrudnionych 13% ludności zawodowo czynnej, która dostarcza taką samą część PKB. Ponieważ Irak nie jest samowystarczalny pod względem żywnościowym, produkty rolne są głównym towarem sprowadzanym z zagranicy. Do głównych roślin uprawnych należą daktyle, ryż, pszenica, jęczmień, proso oraz bawełna. W okolicach wielkich miast rozwija się warzywnictwo i uprawa owoców. Irak należy obok Egiptu (ARE) do głównych światowych producentów daktyli. Największe plantacje palm daktylowych znajdują się w delcie rzek Tygrys i Eufrat.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: arabski, kurdyjski
  • Stolica: Bagdad
  • Ustrój polityczny: republika federacyjna
  • Głowa państwa: prezydent Fu'ad Masum
  • Powierzchnia: 438 317 km² (59. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 30 399 572 (39. miejsce na świecie) - 2011 rok
  • Jednostka monetarna: Dinar iracki

Partie polityczne:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • brak danych

Armia:

Irak dysponuje trzema rodzajami sił zbrojnych: wojskami lądowymi, marynarką wojenną oraz siłami powietrznymi. Wojska irackie w 2014 roku liczyły 271,5 tys. żołnierzy zawodowych oraz 528,5 tys. rezerwistów. Według rankingu Global Firepower (2014) irackie siły zbrojne stanowią 68. siłę militarną na świecie.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Iraku:

Biografie:

​Galeria: