FANDOM

Izrael (hebr. יִשְרָאֵל) - państwo w Azji Zachodniej położone nad Morzem Śródziemnym.

401px-Emblem of Israel.svg
660px-Flag of Israel.svg

Izrael graniczy na północy z Libanem, na północnym wschodzie z Syryjską Republiką Arabską (SRA), na wschodzie z Jordanią i na południowym zachodzie z Arabską Republiką Egiptu (ARE). Przylega do niego również Autonomia Palestyńska (AP), czyli Zachodni Brzeg oraz Strefa Gazy, której zewnętrzne granice są kontrolowane przez władze izraelskie. Izrael pomimo stosunkowo małej powierzchni jest dość zróżnicowany geograficznie.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

Kraj Izrael
Stolica Jerozolima
Prezydent Re’uwen Riwlin
Liczba ludności 7 653 600
Powierzchnia (km²) 22 072
PKB na osobę (USD) 23 578
Jednostka monetarna nowy szekel izraelski (ILS (NIS))

Armia:Edytuj

Armię Izraela stanowią Siły Obronne Izraela (hebr. צבא הגנה לישראל, Cwa Hagana L-Israel, w skrócie CaHaL) składające się z sił lądowych, sił powietrznych i sił morskich. Zostały powołane do życia podczas wojny o niepodległość w 1948 roku z połączenia żydowskich organizacji paramilitarnych (głównie Hagany). Siły zbrojne mają także w swoich szeregach wywiad wojskowy Aman, który współpracuje z Mossadem, Szin Bet i tajną agencją wywiadowczą Lakam.

Większość Izraelczyków podlega poborowi wojskowemu w wieku osiemnastu lat. Mężczyźni służą przez trzy, a kobiety przez dwa lata. Większości arabskich obywateli Izraela (poza druzami) oraz osobom zaangażowanym w studia religijne przysługuje zwolnienie ze służby wojskowej i to pomimo faktu, że zwalnianie studentów jesziw jest od wielu lat źródłem niezadowolenia izraelskiego społeczeństwa. Alternatywą jest odbycie obowiązkowej służby wojskowej w służbach pomocniczych, takich jak szpitale, szkoły i inne instytucje opieki społecznej. W efekcie takiego działania poboru Siły Obronne Izraela utrzymują około 168 000 żołnierzy w służbie czynnej i dodatkowych 408 000 w siłach rezerwowych.
Rozwijany przez Stany Zjednoczone i Izrael system obrony anty-rakietowej Arrow jest jednym z najsprawniejszych na świecie. Państwo rozwinęło także swój własny program czołgu podstawowego Merkava. Po wojnie Jom Kippur Izrael stworzył własną sieć satelitów szpiegowskich. Po wystrzeleniu satelity Ofeq Izrael dołączył do grona siedmiu państw mających zdolność wystrzeliwania takich satelitów. Od początku swego istnienia państwo wydaje znaczną część swojego produktu krajowego brutto na obronność.

Izrael nie podpisał układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej i celowo utrzymuje dwuznaczną politykę dezinformacji o swoim własnym potencjale jądrowym, chociaż jest powszechnie uznawany za kraj mający do dyspozycji broń jądrową. Podczas I wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku nałożono obowiązek wyposażenia wszystkich domów i mieszkań w Izraelu w specjalnie wzmocnione pomieszczenia, które przystosowano do ochrony przed użyciem broni chemicznej i biologicznej.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Izraela:Edytuj

Izraelskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe:Edytuj

Produkty przedsiębiorstw zbrojeniowych:Edytuj

Patrz: Izraelska broń

Biografie:Edytuj

Służby porządkowe:Edytuj

Galeria:Edytuj