FANDOM

Federalna Republika Jugosławii (FRJ), serb. Савезна Република Југославија (СРJ) - historyczne związkowe państwo w południowo-środkowej Europie położone nad Morzem Adriatyckim, istniejące w latach 1992-2003.

153px-Coat of arms of Serbia and Montenegro.svg

Godło Federalnej Republiki Jugosławii

Jugo

Flaga Federalnej Republiki Jugosławii

Federalna Republika Jugosławii (FRJ) graniczyła od północy z Węgrami, od północnego wschodu z Rumunią, od wchodu z Bułgarią, od południa z Macedonią i Albaniąod zachodu z Bośnią i Hercegowiną oraz Chorwacją. FRJ podzielona była na 2 republiki i 2 prowincje autonomiczne.

Mapa administracyjna FRJ

Mapa administracyjna Federalnej Republiki Jugosławii

Bosnia

Bośniaccy rebelianci

Historia:

Początkiem państwa był dzień 27 kwietnia 1992 roku, kiedy to ostatnie dwie republiki tworzące byłą Socjalistyczną Federacyjną Republikę Jugosławii (SFRJ) czyli Serbia i Czarnogóra postanowiły zamiast ogłaszania niepodległości pozostać w federacji i utworzyły nowe państwo związkowe pod nazwą Federalna Republika Jugosławii (FRJ). Jej prezydentem został Slobodan Milošević, czyli były prezydent SFRJ, jednocześnie zmienił on swoje poglądy polityczne z socjalistycznych na skrajnie prawicowe - nacjonalistyczne. Stał się orędownikiem czystek etnicznych i zaczął coraz bardziej stosować w swej polityce terror oraz korupcję. W tym czasie na terenach byłej socjalistycznej federacji nadal trwały działania zbrojne. Wojna przeniosła się głównie do Bośni i Hercegowiny. Mimo mediacji międzynarodowych i obecności sił pokojowych ONZ zakończenie walk umożliwiły dopiero sukcesy militarne Chorwatów, zwłaszcza odzyskanie zachodniej Slawonii w maju 1995 roku i Krajiny w lipcu 1995 roku. Układ z Dayton z listopada 1995 roku utrzymał integralność Bośni i Hercegowiny pod nadzorem międzynarodowych oddziałów wojskowych pod dowództwem NATO. Ostatni rozejm został zawarty 5 października 1995 roku. Nasilające się dążenia Albańczyków w Kosowie do oderwania się od Serbii doprowadziły w 1998 roku do wybuchu walk Serbskich Sił Zbrojnych z albańskimi separatystami z UCK. Po odrzuceniu przez Miloševicia międzynarodowych mediacji, NATO rozpoczęło 24 marca 1999 roku naloty na Jugosławię.

W skutek napaści NATO na Jugosławię śmierć poniosło 5 000 żołnierzy jugosłowiańskich oraz ponad 1 000 serbskich cywilów. Kolejnych 800 osób zginęło w masakrach dokonywanych przez albańskich separatystów z Kosowa już po wkroczeniu wojsk lądowych NATO, wypędzono 164 000 Serbów. Bomby i rakiety Sojuszu Północnoatlantyckiego spadały na cele wojskowe, przemysłowe oraz na infrastrukturę Jugosławii, a także na szpitale, przedszkola, szkoły, obozy dla uchodźców, autobusy z uciekinierami, pociągi pasażerskie. W następstwie nalotów Serbia w czerwcu zgodziła się na wycofanie wojsk z Kosowa, gdzie wkroczyły międzynarodowe siły okupacyjne pod dowództwem NATO.

W 2003 roku Jugosławia zmieniła nazwę na Federację Serbii i Czarnogóry, która istniała do 2006 roku, kiedy to Czarnogóra ogłosiła niepodległość, a parlament serbski uznał tą deklarację. Powstały dwa oddzielne państwa: Republika Serbii (RS) oraz Republika Czarnogóry (RCz).

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Język urzędowy: serbsko-chorwacki
  • Stolica: Belgrad
  • Ustrój polityczny: związkowa republika parlamentarna
  • Głowa państwa: prezydenci Slobodan Milosević (1992-2000), Vojislav Kostunica (2000-2003)
  • Powierzchnia: 102 350 km²
  • Liczba ludności: 10 829 175 (2003 rok)
  • Jednostka monetarna: Dinar serbski

Partie polityczne:Edytuj

  • Socjalistyczna Partia Serbii (SPS)
  • Demokratyczna Partia Serbii (DPS)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:Edytuj

Armia:Edytuj