FANDOM

Karabin-granatnik wz.60 - polska odmiana karabinu AK przystosowana do wystrzeliwania granatów nasadkowych F-1N-60, PGN-60, KGN, DGN i CGN. Broń produkowały Zakłady Metalowe im. gen. "Waltera".
Plxxi 26

kbkg wz.60

Pod koniec lat 50-tych postanowiono wzmocnić siłę ognia drużyny piechoty przez wprowadzenie na uzbrojenie granatów nasadkowych i przeznaczonego do ich wystrzeliwania granatnika nasadkowego. Ponieważ standardowa broń piechoty, czyli karabinek AK, nie posiadała możliwości wystrzeliwania takich granatów, postanowiono opracować specjalna wersje karabinka-granatnika. Zespołem opracowującym modyfikację kierowali Leon Chodkiewicz i Stanisław Dwojak.

Modyfikacja polegała na dodaniu regulatora gazowego i zmianie konstrukcji zatrzasku pokrywy zamkowej.Na kolbie pojawiły się zaczepy do mocowania gumowego amortyzatora, a na lufie zamocowano nasadkę do miotania granatów. Demontaż kolby był możliwy przy pomocy klucza.Krótki magazynek mieścił 10 naboi. Do wystrzeliwania granatów stosowano specjalną wersję naboi 7,62×43 mm wz. 43 czyli nabój UNM wz. 1943/60 (o konstrukcji identycznej z nabojem ślepym, ale z mocniejszym ładunkiem prochowym i wydłużoną szyjką łuski). Karabin mógł mieć kolbe składaną lub stałą. Działanie karabinu podczas strzelania było takie samo jak w standardowym AK.

Użytkownicy:Edytuj