FANDOM

Katanga - historyczne państwo istniejące w Afryce Środkowej na terenie Demokratycznej Republiki Konga (DRK).
140px-Coat of arms of Katanga.svg

Godło Katangi

400px-Flag of Katanga.svg

Flaga Katangi

Państwo istniało w latach 1960-1963. Jej jedynym prezydentem był Moise Czombe. Katanga ogłosiła niepodległość 11 lipca 1960 roku. Jedynym państwem które uznały jej niezależność była Belgia, która liczyła na dostawy miedzi. W Katandze stacjonowało 6000 belgijskich żołnierzy. Pierwszy prezydent DRK Patrice Lubumba został zabity w Katandze. Po tych wydarzeniach powołano w DRK misję pokojową ONZ (pierwsza w afryce) rezolucja pozwalała na interwencje zbrojną w Katandze. Przez co Katangę opuścili żołnierze Belgii i wielu Europejczyków. Rząd DRK zaproponował Katandze przyłączenie się do Konga jako region autonomiczny. Katanga propozycje odrzuciła co spowodowało interwencję ONZ. 15 Stycznia 1963 wojska ONZ przejęły stolicę kraju Elisabethville (obecnie Lubumbashi) co oznaczało koniec Katangi. W wojskach Katangi służyli biali najemnicy z Europy. Dowódcą sił powietrznych Katangi był Polak Jan Zumbach pilot i dowódca dywizjonu 303.