FANDOM

Kolonializm - rodzaj polityki państw rozwiniętych gospodarczo polegający na utrzymywaniu w zależności politycznej i ekonomicznej krajów mniej rozwiniętych.

World 1898 empires colonies territory

Metropolie i ich kolonie

Zgodnie z zachodnią tradycją kolonializm datowany jest od epoki wielkich odkryć geograficznych, chociaż znany był już w czasach starożytności. Kolonializm jako polityka przejmowania obcych terenów przez europejczyków sięga do przełomu XV i XVI wieku. Kolonializm ma związek z odkryciami geograficznymi. Celem kolonizacji było zdobycie i wprowadzenie różnych form eksploatacji terytoriów zamorskich, wzbogacenie się metropolii, poszerzenie strefy wpływów w świecie i wzmocnienie siły państwa kolonizującego. Tworzenie imperiów kolonialnych służyło zarówno celom ekonomicznym, jak i politycznym oraz strategicznym. Metropolie były uzależnione od kolonii. W rezultacie kolonizacji na początku XX w. rozległe terytoria Afryki, Azji, Ameryki prawie w całości zostały podzielone i podporządkowane kilku państwom europejskim. Utworzono ogromne imperia kolonialne zajmujące ponad 73 mln km², tj. około 55% powierzchni globu. Mieszkało w nich około 35% ogółu ówczesnej ludności Ziemi. Status tych terytoriów był formalnie zróżnicowany, stosowano w odniesieniu do nich nazwy: kolonia, protektorat, kondominium, prowincja zamorska, terytorium zamorskie, terytorium powiernicze. Metropolie zarządzały nimi bezpośrednio za pomocą administracji kolonialnej albo pośrednio z wykorzystaniem lokalnych struktur państwowych lub plemiennych. Po zakończeniu II wojny światowej nadal istniały ogromne imperia kolonialne: brytyjskie (33 mln km²), francuskie (10 mln km²) oraz belgijskie, holenderskie i portugalskie (po około 2 mln km²). Kolonie stanowiły zaplecze surowcowe i rynki zbytu dla państw europejskich. Kolonializm sprzyjał utrzymaniu zacofania gospodarki krajów uzależnionych. Kolonie zakładano na całym świecie (nawet w Europie). Pierwszym i ostatnim państwem które posiadało kolonie była Portugalia. Pierwszą kolonią która ogłosiła niepodległość było 13 brytyjskich kolonii w Ameryce Północnej (Stany Zjednoczone). Ostatnią kolonią było portugalskie Makau zwrócone Chińskiej Republice Ludowej (CHRL) w 1999 roku.

Państwa kolonizujące:

  • Wielka Brytania
  • Francja
  • Włochy
  • Hiszpania
  • Portugalia
  • Cesarstwo Niemieckie - poszczególne księstwa niemieckie
  • Królestwo Polskie - lenno Kurlandia
  • Dania
  • Imperium Rosyjskie
  • Imperium Osmańskie
    Africada

    Mapa Afryki z czsów kolonialnych

  • Stany zjednoczone
  • Chiny
  • Japonia
  • Oman
  • Szwecja
  • Holandia
  • Belgia

Kolonie poszczególnych mocarstw:

  • Wielka Brytania - Indie, Nigeria, Hong Kong
  • Francja - Francuska Afryka Zachodnia, Francuska Afryka Środkowa
  • Republika Italii - Libia, Somalia, Erytrea
  • Hiszpania - Ameryka środkowa i Południowa, Filipiny, Sahara Zachodnia
  • Portugalia - Brazylia, Angola, Mozambik
  • Cesartwo Niemieckie - Ruanda-Urundi, Niemiecka Afryka Południowo-zachodnia
  • Królestwo Polskie-Lenno Kurlandia - lenna Polski w Europie, Nowa Kurlandia, Porty w Gambii
  • Dania - Grenlandia, Wyspy Owcze, Islandia
  • Imperium Rosyjskie - Alaska
  • Stany Zjednoczone - Wyspy Dziewicze, Wyspy Marshalla, Samoa Amerykańskie
  • Chiny - Mongolia
  • Japonia - Tajwan, Korea
  • Oman - Zanzibar, wybrzeża obecnej Kenii, Somaliland
  • Szwecja - Nowa Szwecja, Szweckie złote wybrzeże, Gwadelupa
  • Holandia - Holenderskie Indie Wschodnie, Nowa Gwinea Holenderska, Gujana Holenderska
  • Belgia - Kongo Belgijskie, Ruanda-Urundi