FANDOM

Królestwo Aszanti - historyczne państwo przedkolonialne w Afryce Zachodniej na terenie obecnej Ghany.
600px-Flag of Ashanti.svg

Flaga Królestwa Aszanti

Państwo istniało w latach 1607-1902. Stolicą królestwa było Kumasi. Pierwszym królem Aszanti był Osei Tutu. Aszanti była państwem zmilitaryzowanym, potęgą wojskową w regionie.

Niewolnictwo:

Niewolnictwo było bardzo powszechne w królestwie Aszanti. Niewolnicy byli używani do poświęceń w ceremoniach pogrzebowych. Niewolnicy byli rzadko wykorzystywani w królestwie. Posiadacze niewolników byli gardzeni przez społeczeństwo. Niewolnikom pozwalano się żenić i mieć dzieci. Niewolnicy częśto byli sprzedawani do prac w Ameryce co gospodarce królestwa przynosiło zyski.

Gospodarka:

Gospodarka Aszanti podobnie jak gospodarka dzisiejszej Ghany opierała się na złocie, kawie i kakao. Królestwo handlowało z Portugalczykami, Brytyjczykami, Songhaj i państwami ludu Hausa. Rolnicy uprawiali bataty,maniok,kukurydze,słodkie ziemniaki,cebule,pomidory,orzeszki ziemne i inne owoce. Królestwo posiadało rozwiniętą sieć dróg po lądzie i rzece Niger łącząc wiele miast w celach handlowych. Aszanti
Kingdom of Ashanti (Asanteman)

Mapa Aszanti

wynaleźli Fontomfrom. Był to rodzaj bębna służący do komunikacji. Bębnione wiadomości słychać można było z odległości 200 mil (321,8 km). Fontomfrom był afrykańskim telegramem.

Siły Zbrojne i Policja:

Policja funkcjonowała w Kumasi i innych miastach Aszanti. Policja gwarantowała bezpieczeństwo ludziom utalentowanym w handlu, dyplomatom, wojskowych i członkom rodziny królewskiej. Policja tłumiła liczne bunty.

Aszanti posiadało silną armię, która przez wiele lat stawiała opór kolonizatorom europejskim. Armia jako pierwsza w regionie była dobrze uzbrojona w nowoczesną europejską broń palną. Była także dobrzez zorganizowana. Żołnierze pochodzili z plemienia Aszanti a także innych podbitych narodów. W Armii służyło od 80 000 do 200 000 żołnierzy. Aszanti prowadziło wojny z Asante, Fante, Ga, Akim, Akwapim i Wielką Brytanią.

Wojny z Brytyjczykami i upadek Aszanti:

I wojna Brytyjczyków z Aszanti trwała w latach 1824-31, zakończyła się traktatem pokojowym. Aszanti musieli zapłacić 600 uncji złota.W walkach zgineło 100 brytyjczyków i trzy razy tyle Aszantów.

II wojna trwała w latach 1873-74.Armia Aszanti zaatakowała zależne od Wielkiej Brytanii plemie  Fante i skierowali się na wybrzeże w celu jego ochrony. Na pomoc wezwana została Królewska Marynarka Wojenna (Royal Navy), która wysłała część piechoty morskiej i marynarzy do mieszkańców starych niewolniczych fortów. Wojne wygrali Brytyjczycy którzy stacili 1000 swoich żołnierzy (Aszanti 2000). Asantehene Kalkali, przywódca Aszanti został Zabity poprzez obcięcie wszystkich kończyn. Władze po nim przejął Mensa Bonsu.

III wojna Wielkiej Brytanii i Aszanti miała miejsce w latach 1893-94. Nowy Asantehene Prempeh I w celu wzmocnienia królestwa wysłał oddziały na wojska Wielkiej Brytanii i lokalnych terytoriów. Brytyjczycy byli zaniepokojeni, że te działania mogłyby sprowokować Niemców w Togo albo Francuzów na Wybrzeżu Kości Słoniowej do najazdu na Aszanti. Dlatego Brytyjczycy zdecydowali się przenieść Aszanti pod bezpośrednią brytyjską kontrolę jaką był protektorat. Zadanie to wykonano po kilku krwawych potyczkach.

IV i ostatnia wojna trwała w latach 1895-96. Jej powodem była odmowa króla Prempeha I zapłaty rekompensaty za przegraną III wojne. Wojska brytyjskie znowu zajęły Kumasi, stolicę Aszanti i pojmały Prempeha wraz z innymi liderami Aszanti. Prempeh został skazany na wygnanie na Seszele. Konfederacja Aszanti była unieważniona, a protektorat bezpieczny. Brytyjczycy jednak nie zajęli całego obszaru. Szacunkowe dane mówią o stratach w ludziach wynoszących około 6000. Państwo upadło w 1902.

Użytkownik:Dominikier35