FANDOM

Lahti L-35 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji fińskiej z okresu międzywojennego.

Lahti L-35

Lahti L-35

Konstruktorem pistoletu był Aimo Lahti.  Pistolet opracowano w latach 1929-32, lecz został przyjęty na uzbrojenie armii dopiero w 1935 roku, pod oznaczeniem L-35. W fińskich zakładach VKT wyprodukowano ich ogółem ok. 9 000 sztuk. Broń ta została przyjęta do armii szwedzkiej jako Husqvarna m/40. Szwedzkie zakłady wyprodukowały 83 000 nieznacznie zmodyfikowanych egzemplarzy dla wojska, oraz niewielką ilość na rynek cywilny. W Finlandii pod koniec lat 80-tych broń ta została zastąpiona pistoletem Browning BDA. Natomiast w Szwecji jako następce Lahti L-35 wybrano licencyjną wersję pistoletu Glock w wersji 17 i 19. Mimo dużego zewnętrznego podobieństwa do pistoletu Parabellum, automatyka broni, wykorzystująca krótki odrzut lufy, działała na innej zasadzie, podobnej do rozwiązania pistoletu Bergmann-Bayard Model 1903. Zamek wewnętrzny schowany w komorze zamkowej, połączonej z lufą. Ryglowany był unoszonym ryglem, umieszczonym za chwytem i obejmującym zamek po bokach. Broń miała kurek wewnętrzny. Po wystrzeleniu ostatniego naboju zamek zatrzymywał się w tylnym położeniu. Dla zwiększenia pewności działania broni w niskich temperaturach, zamek napędzany był przez przyśpieszacz. Pistolet posiadał jedynie bezpiecznik nastawny.

Informacje

Dane podstawowe:

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 1 Sierpień 2013 17:37