FANDOM

Leopard 1 - czołg podstawowy konstrukcji zachodnioniemieckiej II generacji.

Tank

Czołg podstawowy Leopard 1

Historia czołgu sięga czerwca 1957 roku, kiedy to rządy Francji oraz Niemieckiej Republiki Federalnej (NRF) podpisały porozumienie o wspólnej budowie „czołgu nowej generacji”, który miał zastąpić dotąd używane pojazdyPrzewidywano budowę jednego prototypu francuskiego oznaczonego jako AMX-30 oraz czterech niemieckich. W 1958 roku do projektu dołączyła się również Republika Italii (RI). Niemcy utworzyły dwa zespoły A i B odpowiedzialne za opracowanie prototypów. W późniejszym okresie współpraca została rozwiązana i ostatecznie nowy czołg powstawał na zamówienie Bundeswehry jako następca amerykańskich czołgów Patton.

Leopard 1 jest czołgiem zbudowanym w układzie klasycznym z obrotową wieżą. Kadłub wykonano ze spawanych płyt pancernych i podzielono na trzy przedziały. Z przodu znajdował się przedział kierowania z miejscem kierowcy, który dysponował trzema peryskopami obserwacyjnymi (w tym jednym przystosowanym do mocowania noktowizora co umożliwiało jazdę w nocy). W części środkowej umieszczono przedział bojowy, a w tylnej części kadłuba przedział silnikowy. Pośrodku kadłuba umieszczono odlewaną w całości obrotową wieżę. Znajdowały się w niej stanowiska celowniczego, ładowniczego oraz dowódcy czołgu. Celowniczy dysponował dwoma peryskopami, zaś dowódca aż ośmioma. Czołg uzbrojono w armatę półautomatyczną L7 A3 kal. 105 mm z 38 bruzdami prawoskrętnymi. W pierwotnej wersji działo Leoparda nie było stabilizowane. Stabilizację wprowadzono dopiero w wariantach zmodernizowanych. Napęd czołgu stanowił widlasty silnik wysokoprężny o mocy 830 KM. W przedziale napędowym umieszczono automatyczny układ przeciwpożarowy. Składa się on z czterech butli ze środkiem gaśniczym. W wypadku pożaru termoczułe czujniki uruchamiają system. Układ jezdny czołgu składał się z czternastu kół jezdnych z gumowymi bandażami. Od strony górnej gąsienica prowadzona była przez kółka podtrzymujące. Koła napędowe umieszczono z przodu, zaś napinające z tyłu. Gąsienice składały się z 82 ogniw wykonano je ze stali manganowej. Na tylnej płycie kadłuba umieszczono zasobniki na narzędzia oraz telefon zewnętrzny do rozmów żołnierzy znajdujących się poza czołgiem z jego załogą.

Prezentacji prototypów dokonano w 1961 roku. Prace nad prototypem B2 opracowanym przez grupę B przerwano w 1962 roku z powodu trudności finansowych. Postanowiono kontynuować pracę jedynie nad prototypem A. Pierwsze testy polowe prototypu A2 przeprowadzono jesienią 1962 roku, natomiast od 16 września do 5 października na poligonach we Francji przeprowadzono próby porównawcze pomiędzy niemiecką konstrukcją A2 oraz francuską AMX-30. Czołg niemiecki znacznie przewyższał francuski. Pomimo wyższej masy posiadał lepsze przyspieszenie oraz prędkość maksymalną. W 1965 roku Francja oficjalnie zrezygnowała ze współpracy z RFN i oba projekty rozwijano osobno. Latem 1963 roku zamówiono próbną serię 50 czołgów. 1 października 1963 roku czołgowi A2 nadano nazwę Leopard. W kolejnych latach czołg poddano kolejnym testom, eliminując usterki. Ogólnie w wyniku testów wprowadzono 170 modyfikacji i w 1965 roku rozpoczęto produkcję seryjną.

Z uwagi na udaną konstrukcję Leopard 1 znalazł się nie tylko na wyposażeniu Niemiec, ale znalazł się na wyposażeniu wielu armii na świecie. Niektóre z wyeksportowanych czołgów dostosowano do potrzeb odbiorców tworząc kolejne warianty. Po wprowadzeniu na wyposażenie Armii Radzieckiej czołgów T-62 rozpoczęto w Niemczech i USA prace nad czołgiem nowej generacji, który przewyższałby możliwościami czołgi radzieckie. W wyniku prac powstał następca czołg Leopard 2. Pomimo tego zmodernizowane wersje Leoparda 1 znajdują się nadal na uzbrojeniu kilku państw.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Niemcy (NRF)
  • Producent: ...
  • Typ pojazdu: czołg podstawowy
  • Załoga: 4 osoby
  • Prototypy: 1961-1962
  • Produkcja: 1965-1979
  • Wyprodukowane egzemplarze: ...
    Leopard 1A5 1kmw

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata półautomatyczna L7 A3 kal. 105 mm (zapas amunicji 60szt.)
  • Uzbrojenie dodatkowe: 2 km MG3 kal. 7,62 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 10-cylindrowy MTU MB 838 Ca-M 500 o mocy 830 KM
  • Pancerz: ...
  • Długość: 9,54 m (całkowita), 6,94 m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,25 m
  • Wysokość: 2,62 m
  • Prześwit: 0,45 m
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 39 912 - 40 000 kg (różne źródła)
  • Prędkość maks.: 65 km/h (na szosie), 40 km/h (w terenie)
    Leopard-c1 12

    Czołg Leopard 1 w czasie ćwiczeń poligonowych

  • Zasięg: 600 km (na szosie)
  • Zapas paliwa: 1010 l

Użytkownicy:

  • Niemcy (NRF) - 2 237szt. (wycofane)
  • Australia - 103szt. (wycofane)
  • Belgia - 334szt. (128szt. sprzedano Brazylii, w służbie pozostają 132szt.)
  • Brazylia (FRB) - 128szt. A1 oraz 250szt. A5.
  • Chile - 202szt. (kupione od Holandii, wycofane)
  • Dania - 230szt. (wycofane)
  • Ekwador - 30szt.
  • Grecja - 352szt.
  • Holandia - 468szt. (202szt. sprzedano do Chile, 170szt. przekazano Grecji, pozostałe wycofane)
  • Italia (RI) - 920 szt. (w rezerwie pozostaje 120szt.)
  • Kanada - 127szt. (w służbie pozostaje 66szt.)

Użytkownik:Dominikier35