FANDOM

M-77 Ogień (jug. M-77 Огањ) - polowa wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych konstrukcji jugosłowiańskiej, następca wyrzutni M-63 Płomień.

800px-M77 Oganj 1

Wyrzutnia pocisków rakietowych M-77 Ogień

Prace projektowe nad nową wyrzutnią rozpoczęto w 1968 roku. Kierował nimi profesor Obrad Vucurević i dyrektor dyrektor ds. operacyjnych działu Artylerii Wojskowej Instytutu Technicznego. Wyrzutnia rakietowa M-77 Ogień przeznaczona jest do niszczenia siły żywej, opancerzonego sprzętu przeciwnika w obszarach koncentracji i w trakcie przemarszu, niszczenia stanowisk dowodzenia, centrów komunikacyjnych oraz elementów infrastruktury wojskowej i przemysłowej. Stosowana również do zdalnego stawiania pól minowych w strefie walk.

Wyrzutnia M-77 zbudowana została w układzie trzydziestu dwóch (4x8) prowadnic rurowych zainstalowanych na podwoziu ciężarowego samochodu terenowego FAP 2026 ze specjalnie zaprojektowaną platformą. Prowadnice wraz z kołyską są osadzone na obrotowym łożu przymocowanym do ramy samochodu i poruszane silnikami elektrycznymi. W przedniej części platformy (za kabiną kierowcy) znajduje się zapas dodatkowych 32 rakiet wraz z urządzeniem załadowczym pozwalającym odpalić drugą salwę w ciągu 3 minut od odpalenia pierwszej (łączna ilość rakiet wynosi 64 szt.). W położeniu transportowym wyrzutnia jest zamaskowana plandeką umieszczoną na rozsuwanym stelażu chroniącą przed warunkami atmosferycznymi. Dzięki temu w trakcie przemieszczania się wyrzutnia nie odróżnia się od zwykłych skrzyniowych samochodów ciężarowych, co chroni przed wykryciem przez przeciwnika. W celu samoobrony wyrzutnia jest dodatkowo uzbrojona w wielokalibrowy karabin maszynowy Browning M2HB lub NSW kal. 12,7 mm zamontowany na dachu kabiny. Obsługa wyrzutni składa się z 5 ludzi.

Prototyp wyrzutni zaprezentowano po raz pierwszy publicznie w 1975 roku na defiladzie wojskowej. Dwa lata później rozpoczęto produkcję seryjną w zakładach "Braterstwo" w mieście Novi Travnik na terenie Socjalistycznej Republiki Bośni i Hercegowiny. Wyrzutnia rakiet M-77 została użyta w czasie wojny w byłej Jugosławii (FRJ).
M-77 Oganj

Wyrzutnia w położeniu transportowym, zamaskowana plandeką

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Jugosławia (SFRJ)
  • Producent: ...
  • Typ pojazdu: polowa wyrzutnia rakietowa
  • Załoga: 5 osób
  • Prototypy: 1975
  • Produkcja: 1977 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ...

Dane techniczne:

Pojazdu:

  • Silnik: ...
  • Skrzynia biegów: ...
  • Długość: 8,40 m
  • Szerokość: 2,49 m
  • Wysokość: 3,10 m
  • Prześwit: ...
  • Masa własna: 17 800 kg
  • Masa całkowita: 22 400 kg
  • Prędkość maks.: 80 km/h
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa: ...

Wyrzutni:

  • Kaliber: 128 mm
  • Liczba prowadnic: 32
  • Donośność: 20 625 m
  • Powierzchnia rażenia: 3600 - 11 000 m² (zależnie od rodzaju pocisku)
  • Kąt podniesienia: 0 - 50°
  • Czas przejścia do gotowości bojowej: 6,5 min.
  • Czas oddania pełnej salwy: 8 s

Użytkownicy:

​po rozpadzie Jugosławii znalazł się na wyposażeniu krajów tworzących byłą federację:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 21:29, gru 25, 2014 (UTC)IljinM.