FANDOM

M48 Patton - czołg podstawowy konstrukcji amerykańskiej I generacji.
M48 Patton

Czołg podstawowy M48 Patton

Pierwszy amerykański czołg podstawowy M47 Patton był prowizorką wprowadzoną z wielkim pośpiechem, ponieważ amerykańskie jednostki liniowe biorące udział w wojnie koreańskiej, pilnie potrzebowały zgodnego z duchem czasu wozu bojowego. Wojna pomiędzy socjalistyczną Koreańską Republiką Ludowo - Demokratyczną (KRLD), a kapitalistyczną skierowaną na zachód Republiką Korei (RK) wskazywała na realną groźbę konfliktu na linii wschód - zachód, której głównym terenem działań według przewidywań analityków mógł stać się podzielony pomiędzy dwa bloki ustrojowe teren Europy. Z tego powodu celem amerykańskich konstruktorów było możliwie jak najszybsze opracowanie nowego czołgu, który byłby w stanie przeciwstawić się ilościowo liczniejszym czołgom konstrukcji radzieckiej. Oprócz wprowadzenia sprawdzonych już rozwiązań, rozwijano istniejące już konstrukcje. Dlatego zaledwie po roku prac zespołu konstruktorów, firma Chrysler zaprezentowała w grudniu 1951 roku pierwsze prototypu przyszłego M48. Ponieważ w tym czasie trwała wojna koreańska, której wynik w tym okresie był nie do przewidzenia, oraz przy całkiem realnej możliwości wybuchu III wojny światowej, produkcję nowego czołgu powierzono już w marcu 1951 roku (jeszcze przed ukończeniem prototypów) także kilku innym firmom, m.in. Ford oraz General Motors. Pierwsze seryjne czołgi wykazywały wiele usterek, ponieważ zostały wyprodukowane jeszcze przed zakończeniem samych prób pojazdu. Około 120 z 900 czołgów M48, które do lipca 1952 roku opuściły hale produkcyjne, okazało się niezdatnymi do służby w jednostkach liniowych. Po usunięciu wad w następnych wersjach, M48 okazał się całkiem udaną konstrukcją.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata czołgowa T54 kal. 90 mm (zapas amunicji 60 szt.)
  • Uzbrojenie dodatkowe: 
  • Silnik: gaźnikowy
  • Skrzynia biegów:
  • Pancerz: zasadniczy:
  • Długość: 6,76 m
  • Szerokość: 3,63 m
  • Wysokość:
  • Prześwit: 0,41 m
  • Masa własna:
  • Masa całkowita:
  • Prędkość maks.: 45 km/h
  • Zasięg: 112 km
  • Zapas paliwa: 757 l

Użytkownicy: