FANDOM

MLI-84 - bojowy wóz piechoty konstrukcji rumuńskiej, gruntowna modernizacja BMP-1.
Mli 84

Bojowy wóz piechoty MLI-84

MLI-84

MLI-84M1 w czasie parady wojskowej

Producentem MLI-84 jest firma Romtehnica. Historia tego wozu sięga lat 70-tych XX wieku, kiedy to Socjalistyczna Republika Rumuni (SRR) zakupiła od Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) sporą ilość bojowych wozów piechoty BMP-1. Jednocześnie Rumunia uzyskała prawo adaptacji BMP-1 dla produktów rodzimego przemysłu zbrojeniowego. W 1985 roku ruszyła produkcja zmodernizowanej wersji BMP oznaczonej jako MLI-84. Do 2000 roku wyprodukowano dla armii rumuńskiej 180 takich wozów. Pod koniec lat 90-tych we współpracy z firmami izraelskimi powstała wersja MLI-84M1. Wersja ta utraciła możliwość pokonywania przeszkód wodnych bez specjalnego przygotowania, a masa wzrosła do 17 000 kg, spowodowało to konieczność zainstalowania nowego silnika Perkins C9 o mocy 400 KM. MLI-84 jest bojowym wozem piechoty przeznaczonym do wsparcia czołgów. Jest zdolny do przewożenia piechoty, zapewniając jej zabezpieczenie przed pociskami broni ręcznej oraz wsparcie, gdy przystępuje ona do działania poza pojazdem. Załogę MLI-84 tworzy dowódca, działonowy i kierowca. Kierowca i dowódca zajmują miejsce w przedziale kierowania (jeden za drugim), działonowy w wieży, a desant w tylnej części pojazdu. Kadłub MLI-84 tworzy sztywną skrzynię zespawaną ze stalowych blach.

W zmodernizowanym pojeździe wymontowano radziecki silnik UTD-20 i zastąpiono go amerykańskim Continental 8V-1240-DT-S. Z tego powodu konieczna była przebudowa przedziału napędowego, powiększenie zbiorników paliwa do 600 l i wydłużenie kadłuba o 60 cm. Na obrotnicy przymocowanej tylnego, górnego włazu desantowego zamontowano karabin maszynowy DSzK. Armata jest taka sama jak w BMP-1.
Mli
Wprowadzenie tych modyfikacji spowodowało duży wzrost masy i w rezultacie choć producent podaje że pojazd pływa bez przygotowania zdolność do pokonywania przeszkód wodnych spadła. Dodatkowo strzelec wkm-u DSzK blokuje lewe, tylne drzwi do przedziału desantowego.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne:
  • Uzbrojenie dodatkowe:
  • Silnik: wysokoprężny, Continental 8V-1240-DT-S o mocy 360 KM (MLI-84) lub Perkins C9-400 (MLI-84M1) o mocy 400 KM.
  • Skrzynia biegów:
  • Pancerz: ...
  • Długość: 7,32 m
  • Szerokość: 3,15 m
  • Wysokość: 2,15 m
  • Prześwit: 0,39 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 16 600 kg/ 17 000 kg (wersja MLI-84M1)
  • Prędkość maks.: 65 km/h (na szosie)
  • Zasięg: 550 km (na szosie)
  • Zapas paliwa: 600 l

Wersje:

  • MLI-84wersja podstawowa
  • MLI-84M1 - wersja zmodernizowana wyposażona w nową wieżę Rafael OWS-25R z armatą automatyczną Oerlikon Contraves KBA kal. 25 mm, karabin maszynowy PKT oraz przejściowo w dwie wyrzutnie ppk 9M14 Malutka, a docelowo izraelskie Spike-LR. Ponadto pojazd wyposażono w trzy potrójne wyrzutnie granatów dymnych kal. 81mm.

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • "Nowości z kraju i ze świata" - Nowa Technika Wojskowa nr 10/2005

Użytkownik:Dominikier35 7 luty 2013 12:55