FANDOM

Mina Przeciwburtowa (MPB) - współczesna mina przeciwpancerna konstrukcji polskiej.
Mina-MPB

Mina przeciwburtowa MPB

Mina MPB została opracowana i jest produkowana przez Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne "BELMA" S.A. i jest przeznaczona do kierunkowego niszczenia wszelkich pojazdów bojowych oraz transportowych (także chronionych pancerzem reaktywnym) poruszających się z prędkością od 5 do 60 km/h. Skuteczny zasięg rażenia celów wynosi od 2 do 50 m.

Mina zbudowana jest ze statywu na którym umieszczony jest cylinder zawierający kierunkowy ładunek wybuchowy oraz czujniki akustyczne i termiczne wykrywające cel. Działanie miny polega na zdalnym, kierunkowym niszczeniu celów penetratorem (pociskiem) formowanym z wkładki kumulacyjnej w czasie wybuchu. Mina występuje w wersji z zapalnikiem niekontaktowym ZN oraz w wersji z zapalnikiem kontaktowym ZK. W minie wersji MPB-ZN zapalnik niekontaktowy zdalne wykrywa zbliżający się cel za pomocą czujnika akustycznego, a następnie gdy obrys wykrytego celu przecina oś rażenia miny (czujnika termalnego) detonuje ładunek kumulacyjny miny. W minie MPB-ZK zapalnik o działaniu kontaktowym powoduje detonację miny, gdy gąsienice lub koła pojazdu najadą na naciskowe czujniki mechaniczno elektryczne (10 szt. w komplecie).

Mina ustawiana jest tylko ręcznie. Po upływie 1, 10, lub 30 dób (zależnie od ustawienia) mina ulega samolikwidacji, można też ją ustawić tak, aby była nieusuwalna. Możliwe jest odpalenie miny zdalnie, z odległości do 300 m.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne "BELMA" S.A.
  • Typ broni: mina przeciwpancerna

Dane techniczne:

  • Masa ogólna: 45 kg
  • Masa materiału wybuchowego: 9 kg
  • Rodzaj materiału wybuchowego: brak danych
  • Długość 450 mm
  • Wysokość: 700 mm
  • Szerokość: 390 mm
  • Nacisk niezbędny do wybuchu: kg (wersja ZK)

​Użytkownicy:

  • Polska (RP)

​Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:31, sty 2, 2016 (UTC)IljinM.