FANDOM

Mały Pojazd Gąsienicowy - 69 (MPG-69) - trenażer czołgowy (pojazd treningowy) konstrukcji polskiej przeznaczony do nauki jazdy czołgami oraz pojazdami gąsienicowymi.
800px-MPG-69 zdj.nr 4

Pojazdy treningowe MPG-69

Pojazd treningowy MPG-69 został zaprojektowany i zbudowany w 1969 roku przez płk mgr inż. Zbigniewa Węglarza w Wyższej Oficerskiej Szkole Samochodowej w Pile. Pomysł zbudowania trenażera był wynikiem jego wieloletniej pracy jako wykładowcy i instruktora nauki jazdy na samochodach i artyleryjskich ciągnikach gąsienicowych.

Trenażer czołgowy MPG-69 był przeznaczony do wstępnej nauki jazdy czołgami T-54 oraz T-55 oraz innymi pojazdami gąsienicowymi. Do napędu pojazdu zastosowano dwusuwowy, 3-cylindrowy silnik S-31 z samochodu Syrena 104 o mocy 40 KM. Zastosowano podwójne koła i szerokie gąsienice co przy masie 1 200 kg dawało mały nacisk jednostkowy 0,08 kg/cm², umożliwiający jazdę w każdym terenie. W celu zapewnienia bezpieczeństwa kursantów maksymalną prędkość osiaganą przez pojazd ograniczono do 35 km/h. Lekkie zdejmowane nadwozie posiadało peryskopy i włazy o wymiarach identycznych jak w czołgu. Po wykonaniu serii 5 egzemplarzy i poddaniu ich próbom terenowym pojazd skierowano do produkcji w 5 Brygadzie Pancernej w Braniewie. W sumie wyprodukowano około 200 egzemplarzy pojazdu w latach 1969-1974.

MPG-69

Pojazd treningowy MPG-69

Trenażer MPG-69 posiadał przedział kierowcy wyposażony w identyczne z czołgiem T-54 siodełko, pedały, przyrządy kierowania, peryskopy i wskaźniki na desce rozdzielczej. Nauka jazdy odbywała się na trzech poziomach zaawansowania. Przy zdjętym nadwoziu (etap I), z nałożonym nadwoziem przy podniesionym krzesełku, z głową kierowcy wysuniętą przez właz (etap II) oraz przy opuszczonym krzesełku i obserwacji terenu przez peryskopy (etap III). Obok kierowcy znajdowało się miejsce dla instruktora wyposażone w okno w kadłubie pojazdu. Miejsce instruktora było wyposażone ponadto w dodatkowy pedał hamulca, dostęp do dźwigni skrzyni biegów i wyłącznik zapłonu. Trenażery MPG-69 były stosowane do nauki jazdy we wszystkich jednostkach pancernych Ludowego Wojska Polskiego (LWP) szkolących kierowców czołgów. W sumie w każdej jednostce pancernej znajdowało się po kilka sztuk trenażerów.

MPG-69

Trenażer MPG-69 ze zdjętym nadwoziem

800px-Trenazer rysunek

Sylwetka pojazdu MPG-69

Informacje

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Polska (PRL)
  • Producent: Warsztaty 5 Brygady Pancernej w Braniewie
  • Typ pojazdu: trenażer czołgowy
  • Załoga: 2 osoby (instruktor + uczeń)
  • Prototypy: 1969
  • Produkcja: 1969 - 1974
  • Wyprodukowane egzemplarze: 200 szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: gaźnikowy, dwusuwowy, 3-cylindrowy S-31 o mocy 40 KM
  • Pancerz: nieopancerzony, kadłub wykonany ze sklejki z elementami brezentowymi
  • Długość: 2,93 m
  • Szerokość: 2,12 m
  • Wysokość: 1,58 m
  • Prześwit: 0,42 m
  • Masa całkowita: 1 200 kg
  • Prędkość maks.: 35 km/h
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:Edytuj

Źródła:Edytuj

Michał Iljin (dyskusja) 20:04, lip 19, 2013 (UTC)IljinM.