FANDOM

MS-20 Daglezja - most towarzyszący konstrukcji polskiej na podwoziu terenowego samochodu ciężarowego Jelcz C662D.43.

MS-20 Daglezja

Most towarzyszący MS-20 Daglezja

Historia samochodowego mostu towarzyszącego Daglezja sięga 2002 roku, kiedy to na zlecenie Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON rozpoczęto w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Urządzeń Mechnicznych (OBRUM) w Gliwicach program budowy mostów towarzyszących o dużej nośności dla wojsk pancernych i zmechanizowanych. W ramach projektu opracowano most towarzyszący na podwoziu samochodowym MS-20 (kryptonim: Daglezja-S), most szturmowy na podwoziu gąsienicowym MG-20 (Daglezja-G) oraz most składany na podwoziu samochodowym MS-40 (Daglezja-S). W 2003 roku rozpoczęto prace badawczo-rozwojowe nad mostem na podwoziu samochodowym MS-20, rok później powstał model nowego pojazu.

Zestaw mostowy na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43 w układzie napędowym 6×6 oraz naczepy mostowej z układaczem mostowym na której przewożone jest przęsło mostowe PM-20 o długości 23 m i masie 15 000 kg. Przęsło konstrukcyjnie przystosowane jest do zmiany szerokości, która w położeniu transportowym wynosi 3 metry, natomiast w położeniu roboczym 4 metry. Pomiędzy dźwigarami przęsła znajdują się wypełnienia umożliwiające przemarsz żołnierzy. Most towarzyszący MS-20 Daglezja pozwala na pokonywanie przepraw wodnych oraz innych głębokich przeszkód terenowych o szerokości do 20 metrów przez pojazdy gąsienicowe wywierające obciążenie klasy MLC70 (odpowiada to masie pojazdu do 63 500 kg) oraz pojazdy kołowe wywierające obciążenie klasy MLC110 (masa pojazdu do 73 000 kg).
MS-20 Daglezja defilada

Zestaw mostowy MS-20 Daglezja podczas defilady z okazji Święta Wojska Polskiego w Warszawie

Pierwszy prototyp powstał w 2005 roku. Ponieważ nie spełniał on założonej masy oraz ujawniły się pewne wady konstrukcji dalsze prace wstrzymano. Jednak OBRUM postanowił się nie poddawać i zbudował z wykorzystaniem własnych środków w 2008 roku drugi, gruntownie zmodernizowany prototyp. Po udanych testach drugiego prototypu w 2010 roku Departament Polityki Zbrojeniowej polskiego MON podpisał z OBRUM-em umowę na dalsze prace wdrożeniowe, które zakończyły się dostarczeniem Wojsku Polskiemu dwóch pojazdów serii testowej. Pierwszy seryjny egzemplarz zestawu mostowego został przyjęty w dniu 20 listopada 2012 na wyposażenie Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, natomiast drugi egzemplarz trafił w grudniu tego samego roku na wyposażenie 2 Batalionu Saperów w Stargardzie Szczecińskim. Łącznie do 2017 roku dostarczono polskiej armii 12 egzemplarzy mostu towarzyszącego MS-20 Daglezja.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (RP)
  • Producent: OBRUM - Gliwice
  • Typ pojazdu: most towarzyszący
  • Załoga: ...
  • Prototypy: 2005 - 2008
  • Produkcja: 2012 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: 12szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie: nie przewidziano
  • Silnik:
  • Skrzynia biegów:
  • Pancerz:
  • Długość: 16,50 m
  • Szerokość: 2,55 m (pojazdu)/ 3,00 m (przęsła w stanie transportowym)
  • Wysokość: 4,00 m
  • Prześwit:
  • Masa własna: 8 270 kg
  • Masa całkowita: 48 000 kg
  • Prędkość maks.:
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa:

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:05, gru 11, 2018 (UTC)IljinM.